Lourdes, Franta – Cel mai vizitat loc de pelerinaj catolic din lume

Lourdes, un mic orasel din sudul Frantei, aflat la baza Muntilor Pirinei, este unul dintre putinele locuri din lume unde se crede ca si-a facut miraculoasa aparitie insasi Fecioara Maria. Toata povestea din jurul acestui loc sfant a dus la transformarea lui in ceea ce este astazi, adica cel mai vizitat loc de pelerinaj catolic din lume.

Prima data cand am auzit de acest nume, Lourdes, nu stiam nici macar ca este in Franta, pentru ca avem doar 9-10 ani si mi se povestea despre un loc minunat , un loc de pelerinaj, un loc unde mii de oameni merg in genunchi urmand Calea Crucii pe urmele patimilor lui Iisus si ca este un loc unde se aduna toti acesti oameni pentru ca acolo s-a aratat Fecioara Maria. Si toate astea imi erau povestite de matusa mea, care tocmai se intorsese dintr-un pelerinaj acolo. Ani de zile dupa am avut acea sticla frumoasa intruchipand-o pe fecioara Maria, care se umple cu apa sfintita, si despre care stiam ca o am de la Lourdes, si pe care o sa o vedeti de altfel in toate magazinasele din oras.

Da, eu sunt ortodoxa, ca si mare parte din familia mea. Si matusa mea era de religie ortodoxa, pana cand intr-un moment al vietii ei a decis faptul ca catolicismul este calea pe care vrea sa o urmeze. Asa ca eu am luat destul de mult contactul cu ambele forme ale crestinismului si nu cred ca a fost un lucru rau. Stiu cum se desfasoara o slujba la catolici, am fost de mai multe ori cand eram mica si am stat pe banca ascultand-o, intr-un fel imi placea ca nu trebuia sa stau in picioare, am vazut slujba cand varul meu a primit prima impartasanie si era imbracat in alb, stiu ce e acela un rozariu si stiu cum se utilizeza in rugaciuni. Asta nu inseamna ca m-am indoit vreodata de religia mea ortodoxa. E oricum amuzant sa-ti vezi familia cum sarbatoreste de 2 ori Pastele intr-un an, sau cum sunt zile diferite pentru anumiti sfinti mai ales cand e ziua cuiva.

De cand auzeam eu prima data povestea asta au trecut vreo 14 ani, am ajuns sa fiu Erasmus in Franta si Traian sa-mi propuna o excursie in sud-vestul Frantei. Intr-o zi imi spune “auzi uite e si un oras pe aici, se cheama Lourdes, dar e scump de ajuns, nu stiu ce sa zic”. Acela a fost momentul in care mi s-a aprins un beculet. Unul rosu si strident. ” Hai sa mergem!”. Traian nu cred ca mi-a inteles entuzismul pe moment, dar i-am explicat si lui povestea si mi-am dat seama ca putem transforma aceasta excursie in ceva mult mai interesant decat deja era. Pe langa istoria magnifica a oraselor pe care le aveam in program puteam sa adaugam un bonus de cultura. Chiar daca nu suntem catolici, de ce nu am vizita un loc de pelerinaj? Sa vedem oamenii, povestea si ce se intampla defapt acolo.

S-a facut si ca Traian a gasit un bilet foarte ieftin de la Bordeaux la Lourdes, 15 euro cu TGV-ul, si chiar in dimineata care trebuia. Asa ne-am trezit in Lourdes intr-o dimineata usor innorata, gata sa incepem calatoria.

Noi nu am fost inca intr-un pelerinaj de mari proportii, de exemplu cum ar fi cel de la Iasi, la Sfanta Parascheva, desi ne dorim, dar sunt sigura ca si acolo in acea perioada orasul se transforma total. Cand am fost in luna de miere la Iasi am aflat ca populatia orasului creste cu 100.000 de locuitori pe 14 octombrie in fiecare an si  cazarile sunt full cu mult timp inainte. Deci este un fel de haos, dar cred ca unul interesant pe care mi-as dori sa-l traiesc la un moment dat.

Date fiind acestea spuse, imaginati-va ca Lourdes, un mic orasel de la poalele muntilor Pirinei care avea doar 4000 de locuitori, a devenit odata cu anul 1858 cel mai vizitat loc de pelerinaj catolic din lume, cu sase milioane de pelerini an de an dintre care 80.000 bolnavi grav, imobilizati, sau persoane cu dizabilitati. Se estimeaza ca pana acum 200 milioane de oameni au vizitat grota Maicii Domnului.

Iar totul a inceput pe 11 februarie 1858 cand Bernadette Soubirous, o fetita de 14 ani a iesit sa adune lemne in padure pentru foc cu sora ei Marie, in apropierea grotei Massabielle, moment in care a experiementat prima ei viziune. Ramasa in urma ca sa traverseze un paraias, fata a vazut un trandafir miscandu-se langa pestera si apoi o lumina alba si o figura intruchipata, cea a Fecioarei Maria. Aceasta fiind prima din cele 18 aparitii ale Fecioarei Maria.

Grota in care s-a aratat Fecioara Maria

Bernadette a spus inital ca aparitia nu s-a identificat ca fiind Fecioara Maria, ea numind-o “aquero” ( in occitana gascona “aceea”). Ea a explicat ca pe parcursul intalnirilor a indemnat-o la rugaciune si penitenta si i-a spus ” sa bea apa din izvor, sa se spele in ea si sa manance plantele care cresc in jurul lui”,  iar a doua zi apa nu mai era mlastinoasa, ci cristalina si in cele din urma i-a spus ca in acest loc “trebuie sa fie construita o capela la care sa se faca pelerinaj”.

La cea de a 16-a aparitie, Bernadette a intrebat-o de 3 ori cum se numeste si la sfarsit a primit raspunsul mult asteptat in occitana “Que soi era immaculada concepcion”.

Dupa investigatii de catre autoritatile bisericesti s-a confirmat autenticitatea aparitiilor in 1862. Exista aici si un birou medical de constatari, format din medici de confesiuni si rase diferite. In 150 de ani de la descoperirea izvorului, dintre zecile de mii de vindecari mira­cu­loa­se, acestia au con­fir­mat 1.200, in timp ce autoritatile bi­sericesti doar 69.

Bernadette a fost declarata Sfanta pe 14 Iunie 1925 de catre Papa Pius IX si apoi canonizata.

Fecioarei Maria i-a fost consacrata aici la Lourdes o catedrala impresionanta, cu mai multe capele, iar in Grota Massabielle, in care a aparut de fiecare data, a fost amplasata o statuie realizata dupa descrierea facuta de adolescenta Bernadette.

Dar sa va povestesc cum am vazut noi orasul.

Cand ne apropiam cu trenul de gara din Lourdes am vazut ca sus pe deal se afla o cetate frumoasa si bine pastrata. Ne-am spus ca este un prim loc interesant de inceput plimbarea pentru ca apoi sa ne indreptam spre partea religioasa. Dupa ce am vizitat turist center-ul, unde nimic nu era gratis, nici macar o harta, datorita probabil intregii afaceri care a devenit acest oras, ne-am intreptat spre cetate.

Trebuie sa va povestesc ca pe vremea aceea principala noastra grija era faptul ca inca nu aveam unde dormi in acea seara la Toulouse. Deja dadusem cateva zeci de mesaje pe Couchsurfing si nimeni nu ne raspunsese inca, dar noi incercam sa ne mentinem pozitivi.

Chateau Fort de Lourdes este un loc incantator. Istoria acestuia incepe inca din vremuri romane, fiind fortificat apoi in anul 778 de catre marele rege Charlemagne ( sau Charles I ) cel care a unit o mare parte din Europa in perioada Evului Mediu in ceea ce s-a numit Imperiul Carolingian, punand bazele Frantei, Germaniei si Olandei de acum, fiind numit Tatal Europei.

Fortareata este interesanta si merita vizitata, inauntru am gasit un muzeul cu traditiile si obiceiurile oamenilor din aceasta zona si de asemenea un mic muzeu al satului in miniatura.

De aici de sus peisajul catre orasel si zona de pelerinaj este unul de perspectiva. In acelasi timp nu trebuie sa uitam ca suntem aproape de munti, iar vremea adusa de acestia isi face simtita prezenta.

Pe cand terminasem de vizitat castelul am primit si vestea magica, aveam unde sa dormim in Toulouse. Si in ce loc frumos aveam sa ajungem. Sigur a fost ajutor divin, doar eram in Lourdes.

Intoarcandu-ne la poveste, eram tare fericiti. Aveam unde dormi, eram relaxati si gata sa mergem spre locurile sfinte. Nici nu am bagat prea multe in seama ceea ce avea sa ne urmareasca indeaproape intreaga calatorie din aceea zi in Lourdes si avea sa transforme intreaga experienta intr-un adevarat pelerinaj. O ploaie. Dar nu orice ploaie, la inceput una usoara, si apoi una torentiala, torentiala pentru 4-5 ore cat ne-am plimbat.

Ne-am pus pelerinele pe noi, am scos si umbrela, si nu am scrancit o secunda ca ne e frig sau ca de ce avem parte de vremea asa, ne-am bucurat de ea pana la ultimul strop cand a iesit soare, fix cand ne intreptam spre gara sa plecam.

Sincer sa va spun a fost o zi minunata, chiar minunata.

Sanctuarul Maicii Domnului de la Lourdes

Sanctuarul Maicii Domnului de la Lourdes este intreaga zona ce inconjoara grota in care aceasta si-a facut aparitia. Contine Cripta, prima biserica construita la care a lucrat si tatal Bernadettei, Catederala de sus, a doua construita, cat si catedrala Rozariului, cea de a treia construita in 1899, cu o capacitate de peste 1500 de credinciosi. Construita in stil bizantin, aceasta este cu adevarat impresionanta. Stiu ca nu e tocmai religios sa spun asta, dar seamana foarte mult cu Disney Land. Este fantastic doar sa o vezi ca si constructie arhitecturala.

Cum stateam noi in piata in ploaie alaturi de alti zeci de pelerini, prin fata noasta treceau din cand in cand oameni in carucioare condusi de catre tineri volutari

Spatiul mare din fata bazilicii se numeste Piata Rozariului, si este locul in care se strang mii si mii de credinciosi mai ales in perioada de vara, de aceea este atat de mare. Pe 11 februarie 2008 la 150 de ani de la prima aparitie a Maicii Domnului, in oras s-au strans 45.000 de pelerini.

In celalalt colt al pietei, privind Catedrala Rozariului se afla statuia Incoronata a Maicii Domnului si este locul traditional de intalnire a pelerinilor.

In biserica slujba se tine in mai multe limbi, cel putin 4-5 in acelasi timp.

Dupa ce am vizitat Catedrala mare, am mers si noi pe urmele celorlalti oameni, atunci am vazut zeci de oameni adunati la ceea ce parea un spital, multi oameni fiind pe targi, dar am aflat apoi ca acolo sunt baile in care te poti scalda in apa sfanta a izvorului. Aici oamenii bolnavi, batrani, cu dizabilitati si alte probleme medicale vin sa se scalde in asteptarea unui miracol.

Traian a fost putin stresat si perurbat de ceea ce se intampla acolo asa ca am marit pasul si ne-am indreptat spre grota Maicii Domnului.

In comparatie cu Piata Rozariului si toate catedralele, grota Masabbielle unde a avut loc viziunea, este un loc simplu. Deaspura grotei se afla o statuie cu Fecioara Maria si langa un loc de pus lumanari. Oamenii stau la coada, se roaga, se inchina si ating peretii grotei. Altii stau si se roaga in fata acesteia. Intr-adevar este un loc frumos, un loc aparte, iar intreaga structura a catedralei este practic construita deasupra acestei grote.

Dupa ce am trecut si noi prin grota ne-am intreptat spre izvoare. Aici ca si la noi oamenii iau apa sfintita si o duc acasa in diverse recipiente, fie ele cumparate de la sutele de magazinase din oras sau aduse de acasa. Si aici ca si la noi, exista unii oameni care exagereaza, mai ales cand vii cu un troler in care ai 4 bidoane.

Eu am vrut sa-i aduc matusii mele o sticluta din aceea din plastic sub forma Fecioarei Maria umpluta cu apa sfintita de acolo, asa cum mi-a adus si ea mie cand eram mica. Asa ca asta am si facut, dupa ce am asteptat pe toti sa-si umple bidoanele.

Langa Catedrala, pe partea dreapta este un deal, pe acesta este reconstituita Calea Crucii. Am urcat si noi uitandu-ne la frumoasele statui ce se aflu pe parcursul drumului. O calatorie emotionanta, pe o ploaie torentiala teribila.

Cam acestea sunt principalele obiective ce alcatuiesc Sanctuarul Maicii Domnului de la Lourdes.

Intregul oras exista pe seama pelerinilor si a acestei minuni ce s-a petrecut aici. Si nu in cel mai bun sens, pentru ca pe langa cele 250 de hoteluri din oras, acesta este plin si de magazine si magazinase de suveniruri, sticlute, rozariuri, iconite, statui, care mai de care.

Dupa ce ne-am terminat calatoria, ne-am pus la o masuta in centrul orasului si am comandat clasicul kebab americaine, in timp ce soarele a iesit si a inceput sa ne zambeasca.

Sincer va spun ca pentru noi a fost un moment frumos din viata aceasta zi in Lourdes. Si va recomand daca aveti drum pe acolo sa nu evitati orasul, chiar daca nu sunteti catolici, nu despre asta este vorba in final.

Articole Excursia Sud Vestul Frantei

1. Excursia in Sud Vestul Frantei. Traseu, sfaturi si buget.
  2. Bordeaux, un alt fel de Paris.
  3. Dune de Pillat
  4. Lourdes, cel mai vizitat loc de pelerinaj catolic din lume.
  5. Toulouse. Occitania
  6. Toulouse. Pe partea turistica
  7. Albi. Caramida si catari.
  8. Carcasonne, un clasic.

Speram ca v-a placut povestirea noastra. Ne puteti da un Like la Pagina de Facebook si un share la articol. De asemenea, va asteptam si pe pagina noastra de Instagram unde postam fotografii si alte povesti.