Salzburg. Orasul lui Mozart si al faimosului film The Sound of Music

Salzburg este al 4-lea oras ca marime din Austria si orasul natal a lui Wolfgang Amadeus Mozart, iar centrul lui istoric face parte din patrimoniul UNESCO inca din 1997 datorita renumitei arhitecturi baroce de aici cat si faptului ca este unul dintre cele mai bine pastrare centre istorice dintre tarile vorbitoare de germana.

Iata ca am ajuns si noi in Salburg in ziua a 3-a a excursiei noastre de intoarcere de dupa vacanta de iarna in Lyon. Am trecut prin Vienna si am ajuns in Salzburg locul in care vom dormi in noaptea a 3-a dar nu inainte sa ajungem in ziua aceasta si la finala Turneului celor 4 Trambuline care incepea in jur de ora 16:00. Dupa ce am cautat ceva timp hostel-ul despre care v-am povestit putin mai jos am reusit ca in cam 2-3 ore sa vizitam superbul centru vechi, cetatea si sa ne intoarcem la gara. Iar seara cand ne-am intors pe la ora 21:00 am reusit sa mai aprofundam un oras care era destul de pustiu la ora asta, sau mai bine zis era un oras doar pentru noi. Am baut o bere si am mancat un carnat in mijlocul pietei unde se afla casa lui Mozart . Ne-am plimbat pe langa monumentalele catedrale admirandu-le in lumina lunii si pustietatea noptii.

Ca sa intelegem orasul mai bine sa va povestesc putin din istoria lui – Salzburg a fost capitala unui stat independent inca din secolul 14 si pana in 1805 fiind condusa de printi-arhiepiscopi care au devenit foarte bogati datorita minelor de sare din sudul orasului. De aceea si numarul foarte mare de catedrale si biserici din oras. In 1805 printii arhiepiscopi isi pierd puterea seculara in timpul razboaielor lui Napoleon si Salzburg devine parte a Imperiului Austriac. Pe oriunde te plimbi vei vedea ramasite ale povestilor cu printi-arhiepiscopi.

De altfel numele Salzburg inseamna  “Fortareata de sare”.

The Sound of Music

Orasul este de asemenea locul de filmare al faimosului film “The Sound of Music”. Un film pe care sunt sigura ca mai toti l-ati vazut inafara de mine si Traian. Dar va garantez ca imediat cum am ajuns acasa l-am vazut si eu si pe langa bucuria emanata de acest superb film am revazut o mare parte din peisajele orasului.

Sau acesta in care pueti sa vedeti minunatele peisaje din jurul orasului:

Pe scurt filmul care a fost facut in 1959 este un muzical care prezinta viata familiei Von Trappe si se bazeaza de altfel pe o poveste reala . Pe langa frumoasa poveste de dragoste si povestea familiei, problema ocupatiei naziste a Salzburgului capata un rol important in film. In 1938 intreaga Austrie cade sub ocupatia Germaniei Naziste, iar familia Von Trappe va face orice pentru a fugi din tara.

Ah si sa nu uit de superba melodie – Edelweiss:

Cum se ajunge aici:

DSC05736.

De la Vienna se ajunge repede la Salzburg cu trenul in cam 3 ore si daca il iei din timp un tren cu OBB costa doar 19 euro la cel mai bun tarif, dar mai exista si compania feroviara low-cost WestBahn.

Orasul se afla pe raul Salzach care il separa in 2 parti. Gara se afla pe partea din drepta a raului , de la gara trebuie sa mergeti cam 10 minute pe jos pana la rau si sa traversati unul din cele 5 poduri ce te vor duce spre vechiul oras, locul unde asezari romane stateau candva.

Ce vizitam:

Orasul vechi este inconjurat de catre dealul Monchsberg pe care sta cetatea si pe partea celalta de Muntele Capuchin. Aici in spate este muzeul Salzburg, si cetatea care este tare impunatoare.

In centrul istoric vechi te poti plimba pe stradute inguste, cea mai frumoasa fiind Getreidegasse ( o strada ingusta si lunga care merge parerel cu raul si este plina de magazine, de altfel este prima strada pe care am intrat si noi si este extrem de frumoasa) si te poti minuna de frumoasele cladiri din diverse perioade istorice, unele din evul mediu, altele in stil romanesque, dar si multe in stil baroc si renascentist iar cele mai impresionate cladiri pe care le-am vazut noi au fost:

Strada Getreidegasse
Nu ajunsesem inca in Bavaria, asa ca diversele magazine cu haine traditionale mi s-au parut extrem de fascinante
Un Mc Elegant

Cetatea Hohensalzburg – construita in 1077 de arhiepiscopul Gebhard si marita apoi. Este cea mai bine pastrata fortareata din Europa centrala. In 1892 a fost construit un funicular care functioneaza si astazi si pe care il puteti lua din centrul vechi. Sau o poti lua si pe jos pana sus asa cum am facut si noi urcand agale dealul. Cetatea nu a fost niciodata cucerita. Biletul de intrare + funicular costa 11,5 euro,nu exista reducere de student, iar fara funicular este 8,5 euro.

Odata ce urci dealul pana la fortareata poti merge mai departe de ea si de poti plimba prin parcul de pe dealul de langa si aleeile lui, locuri unde ai niste vederi absolut impresionante.

Catedrala din Salzburg ( Dom zu Salzburg) – catedrala construita prima data in 767 a suferit de-a lungul timpui 2 incendii si o bombardare, fiind reconstruita de fiecare data, astfel 3 anii sunt scrisi in portile catedralei – 774,  1628 si 1959, anii cand a fost reconstruita. In fata bisericii este este o curte in care se afla o impresionanta sculptura.

In lumina noptii noi am ramas absolut fascinati de aceasta cladire.

La catedrala am ajuns fata in fata doar seama cand ne-am intors dar a fost magic.

Residenzplatz si Residenzbrunnen – un complex mare de cladiri cu peste 180 de camere, este fosta resedinta a printilor – arhiepiscopi din Salzburg si camerele de stat unde erau gazduiti cei mai de seama oaspeti.

Ziua puteam vedea de sus de la cetatea, calesti ce se plimbau pe aici si multi multi oameni furnicarind de sus in jos, parea superb asa ca abia am asteptat sa vedem locul de aproape. Sa nu mai zic cate discutii am avut daca pe bila e un om ori ba.

In timpul zilei ne tot intrebam de sus de la cetate daca cineva chiar este pe bila mare din centru…

Catedrala franciscana – unde au fost filmatele scenele din “The sound of music” cu calugaritele si faimoasa melodie “Maria”.

Este cea din stanga pozei.

5.Abatia Sf. Petru – cu niste curti interioare impresionante, fondata in 696.

Aici ne-am plimbat seara dupa ce ne-am intors, curtea era pustie, luna era pe cer, atmosfera era de vis. Asa plimbandu-ne am dat si peste un resturant magnific cu mancaruri traditionale care se afla chiar in coltul din dreapta al curtii si care era ornat minunat de Craciun, nu am putut rezista sa nu facem niste poze.

Aceasta este curtea abatiei.

Aici este restaurantul de care spuneam.

Muzeul Salzburg – muzeul de istorie al orasului. Este o poza cu el chiar la inceput, noi nu am apucat sa-l vedem, este pe bani, dar poate fi interesant

Mozart – Mozarts Geburtshaus, Getreidegasse no. 9 este chiar locul in care Wolfgang Amadeus Mozart s-a nascut pe data de 27 ianuarie 1773. Casa se gaseste in piata Getreidegasse, locul in care eu si Traian pe la ora 21:00, dupa ce ne-am intors de la finala celor 4 trambuline ca sa gasim un Salzburg pustiu, ne am luat un wruste german si 2 scaune de la un bar inchis, si ne-am pus chiar in mijlocul pietei pe scaunele acestea imprumutate si ne-am mancat linistiti carnatul uitandu-ne la frumosul oras. Dar revenind la subiect puteti sa veniti sa vizitati muzeul lui Mozart inaugurat aici inca din 1880 pentru un pret de 8,5 euro pentru studenti.

Pentru mai multe despre Mozart puteti vizita si Mozarts Wohnhaus ( Rezidenta lui Mozart), Makartplatz 8.

Sfaturi:

Ah nu trebuie sa uitati sa mancati traditionalele bomboane Mozart!!! Veti gasi peste tot magazine dedicate doar cicolatei si mai ales acestor bomboane.

Exista multe tururi ghidate ale orasului pe bani precum turul The Sound of Music sau Tururi la minele de sare, dar mai multe detalii puteti afla pe site-ul orasului are este foarte bine facut.

Cazare – iata ca aici avem si o recomandare de cazare fiind singurul oras din excursia noastra in care nu am stat la couchsurfing deoarce fata care trebuie sa ne primeasca a avut niste probleme si nu s-a mai putut.

Asa ca ne-am cazat la hostelul Jufa  care se afla cam la 10 minute de mers de centrul istoric, si unde am platit 18 euro pe noapte de persoana in camera cu mai multi oameni nu mai stiu exact daca 10 sau 8. Camerele sunt de fete sau de baieti, nu au camere mixte. Hostelul arata super, au si camere duble, triple, private este chiar foarte mare. Iar in pret este inclus si micul dejun, bufet suedez, care este incredibil de bun cu o mare varietate, iti poti face si un pachetel minunat pentru ziua respectiva dupa ce mananci pana nu mai poti.

Daca va intrebari cumva ce am in punga care mi-a stricat toate pozele este cantitatea enorma de mancare pe care ai nostrii parinti ne-au obligat sa o caram cu noi dupa Craciun in bagaje ca nu cumva sa murim de foame in excursia noastra de 8 zile care urma sa o facem pana in Lyon.

Ca si concluzie, desi nu am vizitat mai mult de 4-5 ore orasul, l-am indragit extrem de mult. Peisajele, atmosfera, cladirile sunt extrem de atractive. Aerul e proaspat iar mintea si sufletul se relaxeaza in acest frumos oras Austriac. Cu siguranta vom reveni pentru ca am ratat cateva castele

Daca vreti sa vizitati mai multe in regiune, noi am scris si 2 articole despre Bischofshofen: http://medicinistii-calatori.ro/cum-traieste-etapa-finala-turneu-4trambuline-bischofshofen/ si