Veliko Târnovo. Iarna / Vara.

O destinatie facila si totodata frumosa pentru cei ce locuiesc in capitala, orasul Veliko Tarnovo merita si el o poveste din partea noastra.

In Veliko Tarnovo am ajuns pentru prima data in urma cu aproape 5 ani in cadrul excursiei prin Balcani , cea pe urmele aromanilor. Si a doua oara in urma cu un an, intr-o minicalatorie prin Bulgaria.

Prima calatorie, vara 2017 – tineri si fara copii.
A doua calatorie – 4 ani mai taziu, iarna 2021 – Tineri cu copil

Veliko Tarnovo, sau Marele Tarnovo in traducere, este denumit astfel pentru a comemora importanta orasului si lunga sa istorie. Este o oprire buna pentru cei care pleaca spre Grecia, dar din pacate este mult prea aproape de Bucuresti pentru o oprire de noapte. Daca am fi facut un popas din Bucuresti, ne opream probabil la Sofia, dar cum calatoria asta a inceput cu un cumul major de lucruri care au mers total in afara planului, a trebuit sa plecam din Bucuresti spre Constanta si apoi sa innoptam in mijlocul noptii in Veliko Tarnovo. Era luna Mai, si o vreme de vis, dupa cum vedeti in poze.

Acum un an, in iarna lui 2021 am plecat iar in Veliko Tarnovo. Iarna adevarata,sfarsit de ianuarie, inceput de februarie. I-am zis celui mic ca mergem la munte caci el tot ne spunea ca vrea la munte. Si de altfel chiar am fost la munte. O zapada de vis atunci cand in Bucuresti era curat ca lacrima. Am ajuns la concluzia ca este o destinatie perfecta pentru un city-break in orice sezon. Noi am facut atunci un mic tur de 3 zile (Veliko Tarnovo, Arbanasi, manastirea Troyan, Lovech si pestera Devetashka) si doar in prima seara ne-am cazat langa Veliko, la Arbanasi.

Cand am ajuns atunci in vara, eu nu stiam mai nimic despre oras. Nu stiam nici pe departe de superba priveliste asupra raului Yantra. Si nici de vechiul oras ce sta pe 3 dealuri, Tsarevets, Trapezitsa si Sveta Gora. Ne-am cazat intr-o casa in orasul vechi, la 200m de piata Samovodsk Charshia, cu un balcon ce dadea fix spre malul raului. A fost pentru prima data cand am vazut o priveliste de acest fel, nu mai traisem senzatia de a privi in adancul unei curgeri de ape, de la mare inaltime, si chiar din camera ta. Am luat camera cvatrupla de la Guestrooms Ross, caci eram impreuna cu socrii, aceasta oprire fiind parte din clasica calatorie prin Balcani -“in cautarea radacinilor”. A fost o cazare de ultim moment, care nu ni s-a parut asa tragica. De altfel chiar am apreciat locul si faptul ca ne-a primit undeva trecut de ora 12 noaptea. Vad ca acum are o nota foarte mica pe Booking – 7,2. In general, nu prea mergem la nimic sub 8,5. Cred ca iarna nu este o cazare tocmai ok, dar vara noi nu am avut probleme. Pentru iarna va recomand un han superb de 4 stele si cu un pret incredibil in Arbanasi, Arbanashki Han.

Privelistea de la balcon in noaptea in care am ajuns

Ce vizitam in Veliko Tarnovo?

Veliko Tarnovo este una dintre cele mai vechi asezari din Bulgaria, cu o istorie de peste 5000 de ani. Aparent primele urme umane fiind descoperite in Dealul Trapezista si dateaza din mileniul III i.Hr. A facut cu timpul parte din Primul Imperiu Bulgar. In 1185 a avut loc revolta lui Asan si Petru (revolta vlaho-bulgara), o revolta a vlahilor care traiau in Imperiul Bizantin, cauzata de o crestere a taxelor si a refuzului imparatului de a le raspunde la diverse cerinte teritoriale. Aceasta s-a incheiat cu crearea regatului vlaho-bulgar (“Taratul Vlaho-Bulgar”) condus de Dinastia Asanestilor. Orasul a ajuns sa creasca treptat pana a devenit un mare oras fortificat. Intre 1185 si 1393 fortareata Tsarevets a fost principala fortareata al celui de al doilea Imperiu Bulgar, adapostind Palatul Regal si Patriarhia. A urmat apoi stapanirea otomana care a durat pana in secolul XIX.

Pe 7 iulie 1877, Veliko Tarnovo a fost eliberat de generalul Joseph Vladimirovich Gurko (un important maresal rus din razboiul Ruso-Turc). In 1878, dupa Tratatul de la Berlin, s-a creat Principatul Bulgariei cu scaunul la Tarnovo, iar in 1879 Adunarea Nationala a decis transferul Parlamentului din Tarnovgrad la Sofia, unde a ramas si pana acum. In 1965 numele asezarii a fost schimbat din Tarnovo in Veliko Tarnovo (Marele Tarnovo).

Strada Gurko

Strada pe care am fost noi prima data cazati este una dintrele cele mai pitoresti strazi din orasul vechi. Numele vine de la generalul de care va povesteam mai sus. Este plina de casute vechi din piatra, pisici, mici restaurante si terase. Un loc bun pentru poze instagramabile si o relaxare matinala.

Am baut si noi o cafea buna aici

Fortareata Tsarevests

Am vizitat-o pentru prima data in a doua calatorie. Prin zapada am urcat cu cel mic pana sus la Catedrala Patriarhala. Am fost cam suprinsi insa de iconografia contemporana in stil brutalist-sovietic. Sincer nu ne pricepem noi la a o descrie, dar sigur ne duce cu gandul la statuile gri tipic comuniste, atat culorile cat si expresivitatea figurilor. Nu este folosita in acest moment drept locas religios.

Dealul Trapezista

In timp ce esti in fortareata Tsarevests poti oberva pe partea cealalta fortificatiile de pe dealul Trapezitsa. Nu am ajuns acolo inca, dar par foarte interesante. Si probabil ai si o vedere frumoasa spre Fortareata.

Monumentul Asanestilor si privelistea de pe bulevardul principal

Sunt mai multe locuri de belvedere in oras. La unul dintre locurile acestea de belvedere am mancat si noi pranzul in plina pandemie. In Bulgaria am prins din pacate restaurantele inchise, si am putut sa ne delectam doar cu fastfood. Solutia era sa mananci la hoteluri, erau singurele cu restaurante deschise, dar ne-am prins prea tarziu, abia in a doua zi a calatoriei.

Monumentul Asanestilor se afla la baza dealului Sveta Gora. Este dedicat celor 4 conducatori din dinastia Asanestilor – Petru, Asas, Ivan Asan II si Caloian. In spatele monumentului se afla Galeria de Arta Boris Denev.

O cina cu vedere

Am fost destul de suparati ca am gasit restaurantele inchis, mai ales ca eram intr-o perioada in care in Romania erau deschise. Dar ne-am suparat cel mai tare pentru ca am fi vrut sa mancam in unul din restaurantele de pe strada principala Stefan Stambolov, majoritatea avand balcoane cu vedere superba asupra vaii. Noi voiam sa mergem la Shtastliveca, dar probabil ca sunt mai multe interesante.

Alte excursii

De aici puteti sa plecati mai departe spre alte destinatii din Bulgaria sau sa va invartiti in jurul orasului. Noi am mai explorat zone din nordul si centrul Bulgariei si ne-am simtit foarte bine. Sunt destule atractii turistice ce merita drumul dinspre Bucuresti. Cea mai facila este Arbanasi, despre care vom scrie curand.

Alte articole despre obiective interesante din apropiere de Veliko Tarnovo

1. Frumoasa arhitectură bulgară din Treavna (Tryavna) și semimaratonul de alergare montană. Muzeul Satului din Etara și Mânăstirea Sokolski.
  2. Bulgaria spectaculoasa intr-o zi. Calaretul din Madara – simbolul Bulgariei, arhitectura sovietica epica, morminte tracice si manastiri UNESCO.
  3. Bulgaria – Pasul Shipka, Monumentul Libertatii si o dovada a arhitecturii brutalist-sovietice, Buzludzha.
  4. Mormintele din Valea Regilor Traci de langa Kazanlak, Bulgaria

Speram ca v-a placut povestirea noastra. Ne puteti da un Like la Pagina de Facebook si un share la articol. De asemenea, va asteptam si pe pagina noastra de Instagram unde postam fotografii si alte povesti.