Mormintele din Valea Regilor Traci de langa Kazanlak, Bulgaria

carturesti.ro

Bulgaria ofera turistilor pasionati de istorie, de vechi si de inedit, un echivalent european al Vaii Regilor din Luxor. De o buna perioada de timp, acestia se mandresc cu civilizatia si mostenirea traca, incercand sa aduca turistii straini in tara de la Sud de Dunare. In timp ce noi faceam carnavaluri la Mamaia, ei dezgropau morminte tracice si le reabilitau cu bani europeni, deci vorbim chiar de ultimii 10-15 ani. Si este mare pacat sa nu ajungem aici, caci pana la urma si dacii erau tracii, chiar cei mai drepti si mai viteji dintre ei, dupa cum ne spune Herodot.

Noi am ajuns in ianuarie 2020 la mormantul tracic de la Svestari, in nordul Bulgariei, aproape de Cadrilater, dar nu am reusit sa intram. Problema a fost că monumentele sunt închise iarna. Ne promisesem că vom reveni și în timpul verii aici, iar tot cercetand, atunci am aflat și despre Mormântul Tracic de la Kazanlak. Descoperit în 1944, mormântul inca are pictura originală pe cupola construcției, iar pentru a se păstra pictura a fost închis definitiv, iar alaturi s-a construit o replica pentru turisti.

Ca să ajungem la Kazanlak trebuie să mergem mai mult în interiorul Bulgariei, la sud de Munții Balcani, nu departe de Stara Zagora, pe unde trece drumul pe care îl parcurg românii în drumul lor spre Makaza si Thassos in Grecia. Cumva înainte de epidemia de coronavirus ne propusesem să vizităm orașul Stara Zagora, cunoscut pentru vestigiile antice romane si mozaicurile ce apar pretutindeni la o sapatura mai serioasa. Adevarat spun voua, Bulgaria are multe obiective turistice ce merita atentia.

Traversand Muntii Balcani prin pasul Shipka si Buzludja spre orasul Kazanlak, am oprit si noi intr-unul din zecile lanuri de lavanda.

Clasica arhitectura brutalist-sovietica

Mormantul Tracic de la Kazanlak. Monument UNESCO.

Dupa ce am vizitat pasul Shipka si Buzludja, despre care am povestit, am ajuns in orasul Kazanlak. Am parcat in centru si trecand printr-un parc frumos amenajat am ajuns la mormantul original din Kazanlak, am trecut pe langa el si apoi am ajuns la replica construita pentru a pastra intacta frumoasa fresca.

Mormântul cuprinde un coridor îngust și o cameră de înmormântare rotundă, care sunt decorate cu picturi murale reprezentând un tânăr cuplu trac la o ceremonie funerară. Picturile murale sunt memorabile pentru caii splendizi și mai ales pentru gestul de adio, în care cuplul și-a apucat reciproc încheieturile mâinilor, într-un moment de tandrețe și egalitate. Picturile sunt capodoperele artistice descoperite pe teritoriul Bulgariei, datând din Perioada Elenistică, cel mai bine conservate. Wikipedia

Acesta este cel mai faimos dintre mormintele din zona si singurul sit protejat UNESCO. A fost descoperit intamplator in 1944 cand niste soldati bulgari sapau transee.

Dar mai exista multe morminte interesante in zona, iar pentru o imagine de ansamblu a acestor si o istorie mai detaliata a tracilor, este bine sa faceti inainte o vizita la muzeul din oras.

Muzeul Iskra din Kazanlak

Am continuat apoi spre Muzeul de Istorie si Arheologie Iskra din Kazanlak. Mai multe ramasite antice deosebite au fost descoperite in aceste morminte, unele se afla la Muzeul din Sofia, dar o mare parte le gasesti si aici. Nu puteam sa nu mergem sa le vedem.

Harta mormintelor tracice din zona
Aici il vedem pe Traian, interpretand rolul unui rege trac.

Nu ne documentasem chiar atat de bine despre regiunea Kazanlak, inainte sa ajungem aici, si despre faptul ca exista de fapt chiar multe mormintele tracice . Cumva intelesesem ca mai sunt cateva morminte in zona, dar nu stiam daca chiar merita vizitate, si mai ales nu stiam cum vom sta cu timpul. Le vedeam pe Google Maps, iar doamna de la mormantul din Kazanlak incerca sa ne explice cate sunt de fapt. Am fost placut surprins cand Andreea a insistat sa vizitam si restul mormintelor, asta desigur, in detrimentul continuarii vizitarii Muzeului de Arta, aflat in aceiasi cladire cu cel de Istorie. Cumva grabindu-ne, n-am apucat sa vizitam nici Muzeul Trandafirilor din Kazanlak, orasul fiind celebru pentru industria aceasta, toti bulgarii apreciind parfumurile si esentele create aici. Poate ca cel mai interesant este sa veniti in zona in perioada Festivalului Trandafirilor, care este de obice in primele saptamani din luna Iunie, din pacate nu in acest an cand au fost anulate.

Mormintele Tracice pe care le-am vizitat noi sunt aglomerate langa localitatea Shipka, localitatea de unde drumul urca spre pasul omonim si unde rusii au construit o biserica in binecunoscutul stil rusesc pentru a-si cinsti eroii cazuti in batalia din 1877. Noi am inceput vizitarea lor trecand prima data pe la cel al lui Seuthes III.

Mormantul Tracic Golyama Kosmatka

Cunoscut si ca Mormantul Regelui Seuthes III. Aici au fost descoperite mare parte din bijuteriile si statuile impresionante din muzeu. Statuia masiva aflata la intrare l-ar reprezenta pe el, un puternic rege al Odrisilor din sec IV ien. Acest mormant a fost descoperit abia in 2004.

Camera mortuara este inchisa de 2 usi impresionante de marmura.

De la Golyama am plecat spre un grup de 3 morminte, Helvetia, Griffins si Shusmanets. Ultimul se pare ca ar fi mai degraba templu avand o structura usor diferita. La intrare am dat peste doi baieti simpatici care ne-au explicat despre ce ar fi vorba in zona. Pareau foarte documentati, as paria ca erau studenti la arheologie sau ceva de genul si faceau practica de vara.

Mormantul Tracic Helvetia

Aceste 2 morminte , Helvetia si Griffins, au fost deschise pentru public abia in 2017.

Mormantul Tracic Griffins

Mormantul Tracic Shusmanets

Acest mormant a fost excavat in 1996. Aici a fost gasita masca masiva de aur cu imagina unui barbat barbos, pe care o vedeti mai sus la muzeu, si care il reprezinta pe Regele trac Teres, abia in 2004.

Va dati seama ce comori stau inca ascunse?

Mormantul Tracic Ostrusha

Acesta este un alt mormant cu fresce, dar datorita timpului, cat si a jefuitorilor antici si moderni de morminte, a ramas doar o singura pictura extrem de bine pastrata, tabloul unei femei. Mormantul are o structura speciala fara de celelalte, a fost construit in sec. 4 i.H. Forma lui ne-a amintit de mormintele antice din zona Antaliei, Turcia.

Cateva idei…

1. Foarte simpatice doamnele, dar si domnii responsabili de toate obiectivele vizitate in aceasta zona.
  2. Atentie! Se plateste doar Cash! Iunie 2020
  3. Ar fi draguta o plimbare intre morminte, dar si in zona, cu bicicleta.
  4. Sa ai baza in Kazanlak poate fi o idee buna, sau Gabrovo ori Stara Zagora.
  5. Nu departe se afla si varful Botev, cel mai inalt varf al Bulgariei.
  6. Programul mormintelor este zilnic intre 09:00-17:00.

Speram ca v-a placut povestirea noastra. Ne puteti da un Like la Pagina de Facebook si un share la articol. De asemenea, va asteptam si pe pagina noastra de Instagram unde postam fotografii si alte povesti.

Spor la calatorit!

Comments

comments

Lasă un comentariu

Your email address will not be published.