Marsillia este dupa Paris, al doilea cel mai mare oras al Frantei, si de altfel a doua cea mai populara destinatie turistica din tara. Este si cel mai vechi oras al tarii si un adevarat oras al contrastelor. Se mai spune si ca Marsilia este cel mai arab oras francez sau ca Marsilia este cel mai francez oras din Maghreb.
Fiind cel mai mare port at tarii, este un oras fascinant, si nu numai datorita clasicelor monumente arhitecturale tipice Parisului, ci mai degraba locatiei superbe, dealurilor de stanca si a golfurilor superbe cat si a unei istorii extrem de bogate. Poate nicaieri in lume nu te vei simti ca pe strazile Marsilliei. Ca atunci cand traversezi o strada si ajungi pe alta sa simti ca ai ajuns in cu totul alta lume. Nici nu intelegi cum doua locuri atat de diferite pot fi atat de apropiate in spatiu. Iar cu bonusurile precum Calanques si insulele marseilleze, Marsilia devine un loc ideal de vacanta si nu numai.
Noi am vizitat de 3 ori orasul in acest an. De fiecare data am descoperit noi obiective turistice. Am avut si norocul ca orasul sa ne fie prezenat de un bun prieten, student Erasmus si pe deasupra fotograf, Dragos-Paul Hagiu. Multumim Dragos inca o odata!
Prima vizita am facut-o in Noiembrie in calatoria noastra de 10 zile prin Europa de Vest (Primul Eurotrip cu plecare din Franta), iar atunci am vizitat principalele obiective turistice.
A 2a oara am ajuns in Aprilie, fiind in drum spre Nice si Coasta de Azur, cand am stat doar cateva ore, dar suficient cat sa descoperim din greseala superbul parc de la Pharo.
Iar a 3a oara in ultimul weekend al Erasmusului nostru in Franta cand in cele 2 zile am vizitat insulele marseilleze, Calanques – Cassis si noi cartiere si zone ale orasului inca nedescoperite. Ne-am asigurat asa ca nu am ratat nimic esential. Pentru ca dupa cum stim cu totii, poti trai ani de zile intr-un oras fara sa-l descoperi in totalitate.
Dupa aceste excursii in Marsilia, avem enorm de multe lucruri sa va recomandam in ceea ce priveste experienta marseileza si obiectivele ce nu trebuie ratate sub nici o forma. O sa vedeti ca o parte din poze sunt vechi, din prima excursie, facute cu telefonul si unele sunt frumoase facute recent cu camera. In acest articol o sa va povestesc in mare despre ce avem de vizitat in oras urmand sa fac articole separate despre Calanques si insulele marseilleze.
Dar sa aflam cate putin despre istoria acestui oras, pentru ca altfel nu vom intelege nimic. Mai ales de ce ei numesc cu mandrie orasul “ville phoceenne”.
Orasul a fost fondat de catre colonisti foceeni, greci veniti din Asia Mica – orasul Phoceea – acum parte a Turciei – in anul 600BC, si a devenit apoi unul dintre principalele porturi ale lumii antice. La venirea foceenilor, aici locuia un popor celtico-ligurian. Povestea spune ca fiica conducatorului ligurienilor s-a indragostit la prima vedere de catre conducatorul grec, Protis, si l-a ales ca si sot. O poveste emblematica, pentru ca Marsillia are o veche traditie ca si loc de primire si asimiliare a imigrantilor. Povestea continua si in zilele noastre, lucru pe care il veti observa cu usurinta in plimbare prin oras.
Orasul a trecut cu bine prin epoca romana si medievala, dezvoltandu-se si imbogatindu-se treptat, dar mai ales in secolul X sub conducerea Contilor de Provence.
Orasul a avut un rol important in perioada Cruciadelor concurand cu Genova in ceea ce priveste aportul de hrana si alte lucruri necesare.
In 1432 orasul a fost devastat de armata Aragonului (spanioli). Dar si-a revenit treptat ca in 1480 sa devina parte a Regatului Francez, dar mentinandu-si in continuare atitudinea rebela fata de regalitate si centralismul francez.
In 1666, la ordinul lui Louis XIV, la intrarea in port s-au construit doua fortarete simbolice despre care va voi povesti mai tarziu. Astfel incepe expansiunea orasului, cat si a sistemelor de protectie si aparare.
In 1792, in perioada tulbure dupa Revolutia Franceza, Marsilia a trimis 500 de oameni la Paris. Mergand ei spre nord se zice ca ar fi cantat “La Marseillaise”- cantec devenit acum chiar imnul Frantei.
Ce vizitam?
Daca excursia voastra nu incepe in aeroportul Marseille-Provence, este foarte probabil sa inceapa in faimoasa gara de tren Saint-Charles.
Si poate nu v-as povesti despre gara daca nu ar fi un loc chiar foarte frumos.
Cum iesi din gara ajungi fix pe terasa cu cea mai buna vedere asupra orasului. Locul acesta te face sa devii fascinat de Marsilia inca din primele minute de cand ai ajuns aici.
De pe terasa veti cobora pe o scara la fel de impresionanta la capatul careia se afla 2 statui ce reprezinta coloniile franceze – Africane si Asiatice.
Acesta gara este teminusul pentru faimoasa ruta TGV Mediteraneana ce leaga Paris de Marseille via Lyon, Avignon si Aix-en-Provence cu o durata de doar 3,5 ore. Iar daca SNCF este prea scump, incercati OUIGO, divizia low cost a SNCF. Biletele incep de la doar 10 euro. Nu prea ai motive sa nu dai o tura la Marsilia, mai ales ca orele sunt foarte bine alese.
Din gara veti ajunge cel mai probabil pe strada principala La Canebiere. Pe aceasta strada o sa gasiti si centrul turistic ,cat si un magazin super de sapunuri marseilleze cu toate aromele pe care vi le puteti imagina, la cel mai bun pret – 2 euro. Pe langa cel clasic cu lavanda, eu vi-l recomand si pe cel din vin rosu sau citrice, oricum oferta este extrem de variata spre deliciul tuturor.
Strada La Canebiere se intinde intre biserica Saint-Vincent-de-Paul, numita si Biserica Reformanta, o construtie impresionanta, in parte de sus, si pana in vechiul port – nucleul orasului.
Vieux Port
Vechiul port, inconjurat pe de-o parte de orasul vechi (cartierul Panier) si pe de alta de biserica Notre-Dame de la Garde, este cel mai important loc din oras inca de acum 2600 de ani.
Da stiu ca poate v-am pus prea multe poze, dar am mult mai multe. Portul este un loc in care ajungi si vrei doar sa ramai si sa-l privesti. Sa vezi barcile cum intra si cum ies.
Dupa cum vedeti si in ultima poza aici este si docul de unde veti lua ferry-boat-urile spre Insulele Marseileze.
Intrarea in port este pazita de catre cele doua forturi.
Fortul Saint-Jean – care isi ia numele de la Ordinul Cavalerilor de Malta numiti si L’Ordre des Hospitaliers de Saint Jean de Jerusalem – mai multe despre acest cavaleri va vom povesti in articolele despre Malta.
Acest fort va fi ocupat de catre germani in Al Doilea Razboi Mondial, fiind depozit de munitie si armament, depozit ce va exploda in 1944 distrugand o mare parte din el.
Fortul Saint Nicolas – construit in 1660. Are 2 cladiri supraetajate despartite printr-un bulevard astazi. Pe vremuri era folosit pentru a calma revoltele marseilezilor si a pastra autoritatea monarhala care nu era prea populara. Astfel, in 1790, marseillezii furiosi au profitat de revolutie pentru a incerca sa demoleze fortul. Insa nu au reusit, din fericire pentru noi.
Intre cele doua forturi a exista candva un pod – Pont du Transbordeur. Intre 1905 si 1945 acest pod iti permitea sa traversezi portul in doar 90 de secunde dintr-o parte in alta pentru suma de 5 centi- franci. Pentru pietoni exista posibilitatea de a vedea panorama de la peste 74 de metri inaltime luand un lift. Podurile de acest tip, Transbordeur, au fost construite in multe orase din lume. In ziua de azi mai exista 7 poduri inca functionale, in Franta este cel din Rochefort- Martrou, mai sunt in Germania, Spania si Marea Britanie. Merita spus ca locuitorii orasului erau mandrii de podul lor spunand ca este la fel de frumos si important ca Turnul Eiffel.
Tot in portul vechi se afla si Hotel de Ville, astazi plin de afise legate de Euro 2016 ce va avea loc in Franta.
In anul 2013, Marsillia a fost Capitala Culturala Europeana ceea ce a dus la o reamenajare a portului. Astfel, suprafata pietonala s-a marit considerabil, ceea ce face foarte placuta plimbarea de-o parte si de alta a portului. Puteti sa va cumparati ceva din piata araba aflata la 10 minute de port cum ar fi niste felii de pizza foarte ieftine intre 0,90 centi si un euro si ceva, fructe pe care le puteti manca aici in timp ce va uitati la iahturi si barcute, asa cum am facut si noi. Daca nu, aveti 2 Mc-uri chiar in port.
Daca tot sunteti in port puteti sa urcati si la Palatul si Parcul Pharo. Palatul Pharo a fost construit la cererea imparatului Napoleon al III-lea (fiul fratelui lui Napoleon Bonaparte) in 1858. In 1904 devine chiar si Scoala de Medicina, pentru ca in prezent sa fie spatiu de congres.
De jur imprejurul palatul se afla Jardin de Pharo un loc superb de pique-nique, cu multa verdeata si loc de joaca pentru copii, cat si o zona langa statuie cu bancute si vedere superbe asupra portului si a fortului Saint-Jean. Deschis zi de zi intre 7h-22h.
De aici puteti pleca spre 2 locuri.
1. Ori spre fermecatorul portulet pescaresc Vallon des Auffes, mai ales daca se apropie apusul, sau puteti lua autobuzul spre 2. Notre-Dame de la Garde. Pentru numarul autobuzelor care merg in aceste directii intrebati la centrul turistic sau pe orice pieton. Nu va fie jena de franceza voastra, in mare parte francezii sunt extrem de “gentils” cand le vorbesti pe limba lor si iti explica exact ce ai de facut.
Notre-Dame de la Garde
Pe de o parte far, pe de alta fortareata si mai ales loc sacru de pelerinaj, catedrala este unul dintre simbolurile orasului. Este construita pe cel mai inalt loc din oras si probabil o veti putea observa cam de peste tot.
Asezarea este minunata, veti reusi sa faceti de aici niste poze impresionante cu orasul cat si cu marea si golful. Noi am ajuns aici chiar la apus in prima noastra excursie.
O biserica a fost construita aici inca din 1214 si marinarii obisnuiau sa urce aici pentru a se ruga pentru o calatorie fara probleme.
Regele Francois I a ordonat apoi in 1524 construirea aici a unei fortarete cu rol de protectie impotriva regelui Charles V al Spaniei, in acelasi an cand a fost ordonanta si constructia Chateau d’If care avea acelasi scop.
Constructia actuala a catedralei a fost ridicata in 1853. Arhitectul Henri-Jacques Espérandieu, este si cel care a constuit Palais Longchamp si Catedrala de la Major.
Este o cladire in stil Romano-Bizantin al carei interior are intr-adevar un puternic iz oriental. In interior o sa vedeti multe motive maritime, mozaicuri cu nave, maslini, vinuri, palmieri, pasari exotice, iar pe altar un mozaic mare cu nava avand steagul alb-albatru al Marsilliei. Pe biserica troneaza statuia Fecioarei Maria cu Pruncul aurita.
Vallon des Auffes
Pe coasta sudica a Marsilliei putem gasi inca cateva zone extrem de bine pastrate. Este vorba de cateva porturi micute autentice ce nu trebuiesc ratate pentru a intelege ceea ce a insemnat Marsillia, un oras al pescarilor. Cel mai frumos dintre ele cred ca putem spune ca este Vallon des Auffes.
Eu nu am mai avut camera la mine cand ne-a dus Paul aici, dar oricum nu ma compar cu talentul lui. Asa ca v-am pus cateva poze superbe marca Dragos-Paul Hagiu. Va mai las inca o data pagina lui de fotografie de pe facebook aici.
Casute de pescari, barci mici multicolore si cateva resturante cu specific fac din acest loc escapada ideala.
Noi am ajuns aici spre seara si in mijlocul unui vant extrem de puternic cum nu mai vazusem niciodata. Se zice ca in Marsillia exista “mistralul” unul dintre cele mai puternice vanturi, reci, uscate si cu viteza ametitoare. Eu credeam ca deja am dat ochii cu el, dar se pare ca era o nimica toata vantul din acea seara. Din fericire, Paul a prins niste poze spectaculoase, domnii pescari ne-au desfacut sticla de vin cu un tirbuson si ne-am facut micul nostru pique–nique frantuzesc, cu branza si vin. Ce mai, inca putin si ne lua pe toti pe sus vantul in acea dupa-amiaza.
O amintire draguta legata de vant si de seara aceea, a fost ca Dragos nu il lasa pe Traian sa arunce un mar stricat in mare. Traian considera ca e bun pentru pesti, Dragos spunea ca nu e frumos. Traian a aruncat pana la urma marul in mare, dar apoi vantul a luat din ambalajele noastre si le a aruncat si pe ele in mare. Dragos incerca sa le culeaga din apa, dar apoi inca un ambalaj din mainile lui Traian a fost aruncat in mare de vant. Asa am plecat repede din zona cu coada intre picioare.
Acum va recomand sa ne intoarcem cu autobuzul iar in Portul Vechi si sa plecam pe celalalt mal al portului si sa ajungem astfel in Cartierul Vechi.
Centrul Vechi sau Cartierul Panier
Noi am avut ocazia sa ne plimbam in centrul vechi chiar de “Fete de la Musique”. Un cartier cu cladiri inalte si strazi inguste. A fost primul asezamant al grecilor care au fondat Marsillia, apoi a cunoscut mai multe valuri de migranti, multi din Italia si Corsica, iar apoi din America Latina, Africa de Nord, Vietnam si insulele Comoro de langa Madagascar. In aceea seara cand am ajuns noi se canta pe strazi, se dansa, se manca si mai ales fiecare isi sarbatorea muzica sa. Asta nu ne-a scutit bineinteles sa ascultam si niste manele de la Florin Salam pe acolo. Ca de obicei, tiganii fac cum fac si stau tot in cladirile istorice.
Dezvoltarea cartierului se datoreaza in special negustorilor bogati din secolele XVI, XVII, XVIII, iar numele de “panier” care inseamna cos, vine de la hanul “Le Logis du Panier” din secolul 17, localizat acum pe Rue du Panier. Multe elemente din aceasta perioada s-au pastrat, dar si mai multe au fost distruse in cel de al doilea razboi mondial cand acest loc era un rai pentru Rezistenta, refugiati, criminali, prostituate etc.
Una dintre cladirile extrem de interesante din cartierul vechi este Vieille Charite. Creata de arhitectul Pierre Paul Puget in anul 1671 este o cladire extrem de interesanta ce adaposteste acum un centru cultural si un muzeul de arta.
Oricum cel mai bun mod de a aprofunda centrul vechi este de a va plimba pe stradutele inguste, poate a bea o cafea sau un suc, si a observa frumusetea acestui loc.
Tot pe partea aceasta a portului cum ajungeti spre mare o sa gasiti o cladire mare, patrata, cu o arhitectura futuristica si noaptea colorata in albastru. Acest loc est MuCEM sau mai bine zis Muzeul Civilizatiei Europeene si Mediteraneene. Aici exista cateva expozitii gratuite pentru studentii sub 26 de ani din UE cat si mai multe expozitii pe bani, dar din ce am auzit extrem de interesante. Puteti ajunge aici la muzeu si printr-un pasaj de legatura intre fortul Saint-Jean pe care il puteti vizita tot asa gratuit daca sunteti tineri..
Chiar langa MuCEM se afla o catedrala impresionanta ca dimensiuni care poarta numele de Saint Marie Majeure, si care este de fapt catedrala oficiala a Marsilliei construita in 1852.
Practic, in 20 de ani, fata Marsilliei a fost total schimbata odata cu construirea Statiei de Tren Saint-Charles -1848, Bursei -1852, Palatului Pharo – 1854, Palatului Longchamp 1862 si celor 2 catedrale.
Dar acum sa trecem la cateva locuri frumoase pe care trebuie sa le vizitati si care nu sunt chiar langa centru vechi:
Palais Longchamp
Si nu, nu este un palat, ci un monument extravagant construit in cinstea apei. Da in cinstea apei, pentru ca aici nu prea ploua in special vara. Nu degeaba i-am invidiat pe colegii Erasmus din Marseille, mereu la soare si in gecute cand noi eram la paltonase si pulovere in Lyon.
In urma unor epidemii de holera in 1854, autoritatile au construit un canal de legatura al orasului cu raul Durance. Un canal lung de 70 de km ce a durat 15 ani pentru a fi finalizat. De un interes major pentru oras a ramas principala sursa de apa pana in 1970. Astfel cand a fost finalizata constructia lui s-a dorit construirea unui monument impozant pentru celebrarea acestui moment. Dupa cum v-am mai spus a fost construit de acelasi arhitect ca si Notre-Dame de la Garde.
In spatele Palatului exista mai multe parcuri, chiar unul dintre ele a fost o gradina zoo in secolul 19 asa ca puteti vedea diferite cladire micute fanteziste raspandite prin el.
Iar in cele doua aripi ale palatului se afla si 2 muzee foarte interesante, “Muzeul de Arte Frumoase” cat si “Muzeul de Istorie Naturala”, amandoua cu intrarea gratuita pentru tinerii sub 26 de ani din UE.
Pentru a ajunge aici puteti lua metroul linia 1 sau 2 pana la statia Cinq Avenues Longchamp.
Cours Julien – Cartierul artistilor
Noi am ajuns aici tot in seara cu festivalul muzicii, dar din pacate era extrem de aglomerat si extrem de zgomotos. Practic este un cartier plin plin de street art. Marsillia in general este un oras in care poti gasi extrem de multe graffitiuri si urban art. Dar in acest loc mai mult ca oriunde.
Puteti explora acest cartier chiar si online la urmatoarea adresa. https://nightwalk.withgoogle.com/en/panorama
Concluzie : Explorati orasul pas cu pas, bucurati-va de diversitatea locurilor si a locuitorilor. Nu trageti concluzii pripite, asteptati sa treaca cateva zile si sa vedeti mai multe zone pentru a intelege cu adevarat esenta acestui oras. Daca initial in primele calatorii am fost si noi putin nesiguri daca acest oras chiar ne place sau nu, apoi in ultima excursie am ramas fascinati de ce poate oferi acest oras.
Articole din Provence si sudul Frantei.
- Marsilia, orasul contrastelor.
- Parcul National Calanques, o minune a naturii.
- Chateau d’If si Frioul. Pe urmele lui Monte Cristo.
- Avignon, Orasul Papilor sau Altera Roma
- Nimes, Muzeu al Romanitatii
- Salon de Provence. Acasa la Nostradamus.
- Provence. Muzeul lavandei, satul Gordes si Abatia de la Senanque. Cu autostopul
Speram ca v-a placut povestirea noastra. Ne puteti da un Like la Pagina de Facebook si un share la articol. De asemenea, va asteptam si pe pagina noastra de Instagram unde postam fotografii si alte povesti.
[…] ajuns prima data aici in Noiembrie, in primul nostru Eurotrip, cand intr-o zi am vrut sa vizitam principalele atractii ale Marsilliei (fiind pentru prima data aici), dar nici nu am vrut sa nu vedem un pic din ceea ce inseamna […]
[…] Cam lunga istorisirea despre Marsilia si unde am dormit. Dar face parte din aventura acestui EuroTrip. Din momentele dificile de care am avut parte. Si pentru care suntem foarte recunoscatori. Ahh, si Marsilia a fost un oras care ne-a placut pana la urma. Am mai fost de cateva ori in timpul sejurului in Franta si am reusit sa scriem si un articol despre Marsilia. […]
[…] Marisilia – Orasul Contrastelor si Parcul Natural Calanques – O minune a naturii […]
[…] stiti cand am fost anul trecut in primavara la Nisa si Marsilia ? Ei bine acestea au fost huburile noastre pentru escala spre Madeira. Tintisem de mult biletele […]