Una din cele mai populare destinatii ale romanilor este Viena. E de bun gust sa mergi acolo, sa vezi marețele edificii si sa te bucuri de ospitalitatea austriaca.
Vienna este pentru transilvaneni ceea ce era Istanbulul pentru noi, cei din Sud. Acolo se dadea ora exacta.
Trenurile spre Ungaria si Austria operate de CFR sunt o afacere buna. Plimba destula lume, pretul este foarte bun daca il iei cu minim o saptamana inainte – adica oferta SMART la pretul de 40 euro. Ai vagon restaurant, ora la care circula este foarte convenabila atat turistilor, dar si celor care pleaca cu treaba. Acestea ar fi avantajele.
Pe vremea aceea, 2013-2015, nu exista Lauda Motion sau Wizz Air care sa lege Viena de Romania prin diverse zboruri. Acum poti gasi un drum Bucuresti Viena cu 10 Euro.
Oferta SMART Tren Vienna. 39 Euro, iar daca doriti cuseta, inca 10 Euro.
Oferta FORTUNA Trenuri Budapesta Preturi Super. Bucuresti Budapesta de la 30 Euro, Timisoara Budapesta 15 Euro, Cluj sau Brasov la Budapesta 20 Euro. Cuseta inca 10 Euro.
Oferta TRIP spre Ungaria. Valabil doar dus intors. Preturi foarte bune. 20 Euro Oradea Budapesta, Cluj – Budapesta 36 Euro.
Dezavantajele sunt : vagon de clasa( adica ai de stat in fund) care nu are priza, sau poate ai noroc si are, posibilitate de intarzieri (desi toate trenurile cu care am fost noi pana acum au ajuns la fix, cu toate ca era iarna si tara in nameti), probleme cu climatizarea ( vagoane mai vechi care trec de la suflat caldura la suflat aer rece de vara), fum la vagonul restaurant care vine si inspre sectorul de nefumatori. Aici avem defapt un avantaj, poti sa fumezi in timp ce bei o cafea. Update 2017. Ca pneumolog, va recomand sa nu fumati! Update 2020. Probabil nu se mai fumeaza nicaieri astazi.
Cu toate acestea, calatoritul cu trenul are un farmec aparte. El merge, se balambane si parca este o stare de eternitate in toata calatoria. Nu stii cand vei ajunge.
Desi la noi lucrurile au ramas in urma cu 25 de ani in ceea ce priveste infrastructura feroviara , eu sper ca pe viitor mersul cu trenul sa redevina si la noi ceea ce este in alte parti. In Europa de Vest, cu trenul circula lumea buna, cu autocarul doar imigrantii.
Dar haide sa va povestim si experientele noastre cu acest tren. Am calatorit de 2 ori cu el. Odata de la Viena la Bucuresti si inca odata de la Bucuresti la Viena. Ar mai fi si o calatorie Bucuresti-Budapesta, dar se pare ca se folosesc alte vagoane pe acest trenuri.
1. Cand ne-am intors de la Viena, in urma participarii la un proiect european in Nitra, Slovacia, am plecat la 8 seara din Wien Westbahnhof. Asteptam sa vedem ce tren urma sa avem. Cand l-am vazut am cam ramas dezamagiti. Am intalnit insa un baiat din Deva care facea facultatea la Viena si studia engleza de nivel C2. Studia benzi desenate pentru a aprofunda mai bine limba engleza. Discutiile au fost amuzante.
Intr-un final, ne-am culcat, iar pe la 10:00 dimineata ne-am trezit. Ne uitam pe geam si priveam peisajul inzapezit al Romaniei. Chiar in aceea perioada, Romania de Sud fusese blocata de ninsori. Nu stiam nici cum voi ajunge la Constanta, trenul nu circula atunci.
Am avut noroc, trenul avand intarziere de doar o ora pana la Bucuresti. Am ajuns pe la 5 dupa amiaza si am ramas socati de zapada din Gara de Nord. Dar sa simt peronul Garii de Nord sub picior, a fost o senzatie foarte placuta si m-am bucurat foarte tare ca am ajuns acasa. Am ajuns si la Constanta in aceea seara, dupa un drum de 4 ore cu masina prin nameti, datorita unui prieten de al tatalui meu care chiar atunci pleca din Bucuresti spre Constanta. Am fost foarte norocos. Asa ca in 24 ore ajungeam de la Viena la Constanta, unde ma astepta o masa buna si un pat cald.
2. Drumul de la Bucuresti la Vienna pe 4 ianuarie 2015 a avut o alta incarcatura. Urma sa plecam intr-o calatorie lunga de o saptamana, aveam ghiozdane destul de grele, multa mancare la noi si mult entuziasm. Noi ne asteptam sa fie trenul gol ca ultima data cand venisem. Nu a fost gol deoarece CFR a transformat trenul din IC in IR. Adica pe vremuri, daca voiai sa iei acest tren doar pana la Arad, urma sa platesti tarif de IC. Acum, trenul este clasat IR, deci este acelasi pret ca pentru toate celelalte trenuri ce mergeau spre Arad. Asa ca am intrat intr-un compartiment full. Visele noastre de a sta intinsi si a manca in tihna se naruiau. Iar cand am vazut colegii de compartiment nu stiam daca vrem sa intram. Dar destinul e aranjat intodeauna cat de interesant se poate.
Din fericire, compania a fost una foarte placuta. Nu trebuie sa stai in compartiment cu academicieni ca sa ai parte de discutii interesante si sa dai de oameni buni. Sa fii domn e o intamplare, sa fii om e lucru mare.
Cu noi erau 3 tipi care lucrau ca sudori. Povestile lor si experienta lor de viata, impreuna cu glumele muncitoresti ne-au facut sa radem cum nu am mai ras demult. Ma simteam aproape ca in liceu. Ei au coborat la Sibiu. Unul dintre ei isi cumparase o sticla de vin de la vagonul-restaurant pentru ca ii era pofta de putin vin. Nu a baut-o pe toata pentru ca isi facuse pofta si mi-a lasat-o mie. Bogda proste.
Dupa ce au coborat ei la Sibiu mai era o fata in compartiment care a mers pana la Arad si cu care am tot stat de vorba dupa ce au plecat ei. Si cel mai amuzant pe tot drumul a fost “nasul”. Dupa ce am inceput noi sa ne plangem ca vagonul da aer rece dupa ce ca afara treceam prin nameti, domnul naș a luat un loc la noi in cabina a inchis usa si a inceput sa ne povesteasca vrute si nevrute. Incepand cu faptul ca odata inchisa aclimatizarea ( pentru ca atunci cand am plecat din Bucuresti era prea cald si toti se plangeau ca transpira) nu mai porneste deloc si intra in schimb aerul rece, si ca nu are ce sa ii faca, pana la ce peripetii a avut cu pasagerii astazi si cum s-au mai pierdut, pana la cum i-a nascut o tanti in tren. Povestile lui au fost atat de autentice si atat de mult nu ne-am mai distrat demult.
Pana la urma, pe seara pe la 22:00 plecam din compartiment, deoarece mai venisera cativa oameni si nasul, prietenul nostru, ne-a spus despre un compartiment ce avea sa fie gol sigur pana la Budapesta. Asa ca am dormit destul de bine pana la Budapesta, unde a venit o doamna care a stat vreo ora in tren. Apoi a coborat si am putut sa dormim in liniste si intinsi pana la Viena unde am ajuns pe la 08:15.
Pe scurt, as mai face drumul inca odata. Este o super optiune, este ieftin, este relaxant si poti cunoaste oameni si ai ce povesti apoi. Dintodeauna se stie ca calatoritul cu trenul este o experienta sociala, exact ce iubim noi.
[…] Despre cum sa ajungem la Viena ieftin din Bucuresti v-am povestit aici : La-vienna-cu-trenul-dacia […]
[…] buzunarele noastre, asa ca am decis sa o luam incet incet catre Vest folosindu-ne de autobuze si trenuri cumparate din timp pentru a nu plati foarte […]
[…] sa ne continuam stagiul Erasmus, iar cum biletele de avion erau prea scumpe, am hotarat sa plecam cu trenul Dacia la Viena, apoi la Salzburg, Munchen, castelul Neuschwanstein, Nurnberg, Berlin, iar apoi un avion la 25 Euro […]