Bulgaria spectaculoasa intr-o zi. Calaretul din Madara – simbolul Bulgariei, arhitectura sovietica epica, morminte tracice si manastiri UNESCO.

Un road-trip in doi in Bulgaria poate sa nu sune drept cea mai romantica escapada posibila, dar pentru niste tineri parinti precum noi a fost ceva perfect si a venit la momentul potrivit. Era suficient sa conducem, sa ascultam muzica si sa rontaim prostii in masina, dar faptul ca am vizitat canionul Ruseski Lom, pestera Sf Dimitrie cel Nou de la Basarbovo, fortareata Cherven, mormantul tracic de la Svestari, Calaretul din Madara si Monumentul dedicat Intemeietorilor Statului Bulgar de la Shumen intr-o singura zi, a facut ca aceasta zi sa fie una memorabila. Lunga, dar memorabila.

Pentru cei de la Nord de Dunare, Bulgaria inseamna cateva lucruri. Litoral mai ieftin si mai bun decat la noi, tranzit spre Grecia si maxim, dar maxim, Veliko Tarnovo. Cum curiozitatea noastra nu ne da pace, tot citind despre calatorii si mici vacante in jurul Bucurestiului, am inceput sa descoperim mai multe obiective interesante in Bulgaria, relativ aproape de Bucuresti. Dupa Anul Nou, deja planificasem o escapada de 1 zi la manastirea Sf Dimitrie cel Nou de la Basarabovo, fortareata Cherven si canionul Ruseski Lom, toate aflate foarte aproape de Ruse.

Numai ca nu ne-am planificat foarte bine timpul, asa intr-o frumoasa zi de Sambata, am plecat pe la 12 de acasa, ne-am dus pana la Ruse, am vizitat oraselul, am mancat la un restaurant pescaresc exceptional si ne-am intors acasa fericiti. La ora 18 eram la noi in apartament, iar Bebe T lua masa de seara. O vizita de 4 ore in Ruse a fost suficienta pentru a ne insenina weekendul. Dar noi aveam treburi neterminate cu Bulgaria, asa ca urmatorul weekend i-am chemat pe ai mei parinti sa stea cu Bebe T, iar noi am plecat singuri singurei intr-un road trip alert si dinamic la Sud de Dunare.

Pentru Bulgaria ai nevoie de buletin sau pasaport pentru copiii sub 18 ani, trebuie sa cumperi vignieta (cea de weekend costa aprox 25 lei), este bine sa-ti faci asigurare de calatorie caci nu stii ce se poate intampla, trebuie sa dai 14 lei la dus si 4 Leva sau 2 Euro la intors pentru trecerea Podului. Asta ar fi echiparea Basic. Si sa ai la tine ceva de mancarica, sandvisuri, apa, cafeluta. Nu mai esti in Romania cu biznisuri deschise oriunde, oricand. Parintii mei ne-au zis sa ne facem sandvisuri, dar noi nu nu, ca vom manca pe drum. Mare greseala.

Road-trip de 500km intr-o zi de Duminica

500km nu inseamna mult. Cand ai autostrazi. Cand nu ai si mergi prin Bulgaria, un loc unde DN sunt mai prapadite ca la noi, deja te gandesti ca ziua va fi lunga.

Pentru realizarea acestui traseu ne-am inspirat din alte trasee realizate de altii inaintea noastra la Sud de Dunare. O viata buna a mers in 2 randuri cu o companie de turism ce organizeaza tururi pe aici, iar noi am combinat ce ni s-a parut mai oportun din cele 2. Alte excursii in zona au mai fost facute de Natalia Dabija si Mini Calatorii. Dar sunt multi oameni ce au postat diverse trasee la Sud de Dunare, dar desigur ca multe dintre ele sunt in zona Veliko Tarnovo. Pe partea aceasta, mai putin.

Manastirea Basarbovo a Sf. Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestiului.

Plecam de dimineata, sau cel putin incercam, iar la ora 9:00 fara un pic eram deja in masina si ne indreptam spre Giurgiu. In 13:00 si un pic ajungem la Podul Prieteniei pe care il traversam rapid si apoi nici la bulgari nu stam mult. Vignieta este luata Online, asa ca nu ne mai stresam. Dupa 20 minute de la trecerea Dunarii, ajungem deja la Basarbovo, un satuc din Canionul Ruseski Lom, unde se afla Pestera Sf Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestilor. Traditia spune ca aici s-a nevoit Sfantul Dimitrie.

Mănăstirea Basarabov a fost ctitorită de familia Basarabilor; satul, moșia și mănăstirea au aparținut lui Ioan Basarab I, primul domn al Țării Românești. Cele mai vechi mărturii istorice despre Mănăstirea și Peștera din Basarabov se găsesc în unele registre de taxe ale Imperiului Otoman din secolul al XV-lea. Sursa: https://doxologia.ro

Manastirea nu este mare, vechiul salaj al monahilor fiind zidit in piatra, dar peisajul este frumos, iar bisericuta cu specific cappadocian si intreaga locatie ofera o stare de bine vizitatorilor. Pentru noi a fost foarte bine ca am oprit aici la inceputulul traseului, putina protectie divina nu strica niciodata.

Ne-a uimit ca era Duminica si nu era slujba in desfasurare. Fiind manastire, ori au facut-o mai devreme, dis de dimineata, ori nu stiu, nu este preot in zona care sa slujeasca…

Am citit in alte surse ca este singura manastire sapata in piatra din Bulgaria in care inca se mai tin slujbe. Foarte multe icoane sunt aduse de romani aici, lucru firesc caci Sf Dimitrie cel Nou este Protectorul Bucurestiului, iar pelerinajul la moastele sale este al 2lea din Romania ca participare dupa cel de la Iasi, al Sfintei Parascheva.

Ivanovo, manastire rupestra patrimoniu UNESCO

In urma discutiei cu parintele de la Pangarul manastirii Basarbovo, am aflat ca Bisericile Rupestre de la Ivanovo, monument UNESCO, aflate la 15 km departare, sunt inchise in timpul iernii. Noi am considerat ca merita totusi sa mergem acolo, sa vedem ce si cum. Drumul continua prin ruralul bulgaresc, iar cand ajungem la Ivanovo, suntem singuri in parcare, pe o vreme mohorata, dar noi eram veseli si entuziasti caci calatoream.

Urcarea pana la Biserica este abrupta, dar rapida, si reusim sa aruncam o privire in interior prin gratiile portii ce zavorea intrarea. Merita revenit aici in timpul verii, locul aceste amintindu-ne de bisericile din Cappadocia. Apoi plimbarea prin complexul de la Ivanovo ne aduce aminte de Cheile Dobrogei, relieful realizat de trecerea raului Lom prin aceste locuri fiind spectaculos si numai bun de o cursa de alergare de trail. Poti acumula o diferenta semnificativa de altitudine alergand in sus in jos pe aceste dealuri abrupte.

Cherven, un castel-fortareata medieval din timpul Taratului Vlaho-Bulgar al Asanestilor

Urmatorul obiectiv, fortareata Cherven, este tot in arealul Canionului Ruseski Lom si este construita pe un un fel de platou stancos ce are de jur imprejur raul Lom ce serpuieste prin acest canion. Zona este locuita de multa vreme, gasindu-se dovezi si urme ale vietuirii tracilor, iar bizantini au fost cei care au construit prima fortareata. Asezarea Cherven a devenit cu adevarat importanta incepand cu secolul XII, iar in secolul XIV era un important centru regional ce detinea episcopie, un sistem complex de fortificatii, diverse manufacturii si bresle mestesugaresti. Dupa cucerirea otomana, locul isi pierde incet, incet, din importanta, schimbul rutelor comerciale facand ca astazi Cherven sa fie o mica comuna, dar o comuna oarecum cocheta si cu un peisaj frumos.

Masina poate fi parcata chiar la baza scarilor ce urca sus pe platoul arheologic, iar daca prinzi o zi posaca de ianuarie, vei avea intreaga zona doar pentru tine. Noi eram singurei si am pierdut lejer 45 de minute explorand ruinele asezarii. Lucru interesant, am vazut foarte multe biserici din care nu mai ramasese decat baza, unele din ele maricele pentru o asezare de aceste dimensiuni. Poate vara poti vedea aici si serpi sau soparle, atat de multa piatra este aici pe care reptilele se pot incalzi cum trebuie vara. Acum toti hibernau.

Prima parte a acestei excursii de 1 zi se termina teoretic aici, toate obiectivele de pana acum facand parte din arealul Canionului Rusenski Lom.

Rusenski Lom inseamna ceva de genul Lom al lui Ruse. Un fel de Dambovita Bucurestiului. Puteti combina un astfel de itinerariu cu o vizita mai lunga in Ruse. De data aceasta, noi am plecat mai departe spre Svestari, Madara si Shumen.

Mormantul Tracic de la Svestari, locul de veci al celebrului Dromihete

La Sveshtari se afla unul dintre cele mai reprezentative morminte ale tracilor. Cel ce a fost inmormantat in acest loc in secolul III I Hr nu este nimeni altul decat Dromihete, un rege trac despre care am invatat la scoala. El este celebru pentru pilda lui moralizatoare in care dupa ce il ia ostatic pe Lisimah, regele Macedoniei, un urmas de al lui Alexandru, il invita apoi la ospat, unde ostaticul este servit in cupe si farfurii de aur, iar el, Dromihete, mananca dintr-un blid de lut. Apoi Lisimah este eliberat, cei doi cazand la pace, dar nu inainte ca Dromihete sa o ia de nevasta pe fata lui Misimah si sa mai pastreze cativa ostateci de rang inalt la curtea sa. Este frumos ca s-a pastrat aceasta frumoasa poveste moralizatoare.

Dromihete se pare ca ar fi condus o confederatie de triburi tracice, cel mai reprezentativ dintre ele fiind cel al getilor, teritoriul controlat de el intinzandu-se la nord si sud de Dunare. Istorici nu au concluzionat inca unde ar fi fost capitala acestui regat, multi spun ca ar fi undeva in Baragan.

Faptul ca bulgari se lauda de la o vreme si isi fac brand de tara, cum ca ei sunt mostenitorii tracilor, nu mai este o noutate. Noi radem aici la noi in tara de cei care ii baga pe daci la inaintare si facem misto de ei. Francezii au facut desene animate cu Asterix si Obelix si acum stiu toti pamantenii despre gali, nu numai istoricii. La noi nu mai stie nimeni de daci. Stiu europenii de Dacia, dar nu prea au ei habar ca Dacia era numele vechiului tărâm in care astazi locuiesc românii.

Traci au lasat ceva urme in Bulgaria, mormintele lor fiind ceva cu care ei se mandresc de altfel destul de mult. La Kazanlak au reconstruit iarasi un mormant, pentru a ajuta la conservarea mai buna a celui original si il promoveaza intens.

Kazanlak este in centrul Bulgariei, intre Veliko Tarnovo si Stara Zagora, foarte accesibil daca tranzitati Bulgaria spre Thassos. Dar Sveshtari, desi este mai aproape de Romania, este destul de necunoscuta la noi in tara si in general primeste mai putini vizitatori. Localitatea se afla in judetul Razgrad, iar pana aici faci de la Ruse cam 1h30. Drumul este ok, cum trebuie sa fie un drum in Bulgaria, decent.

Revenind la calatoria noastra, am plecat noi de la Cherven, entuziasti si cu chef de drum, dar stiam ca trebuie sa mancam ceva. Ne era destul de foame, sandvisuri nu aveam la noi, dar am zis ca gasim sigur ceva pe drum. Cum pleci din Cherven spre Sveshtari, GPS-ul te baga pe niste coclauri teribile. Nu este vorba ca drumul este stricat, dar efectiv nu este nimeni pe acolo, mergi pe un drum cu o banda de mers in total, iar in jur ai numai camp si noroi. Dupa cam 20 de minute de incertitudini iesim la drumul mare, soseaua dintre Ruse si Razgrad.

Cum va era si clar de la bun inceput, nu am gasit restaurante sau popasuri interesante pe marginea drumului, asa ca am oprit la o benzinarie de unde am cumparat pufuleti, chipsuri si Coca Cola. Jalnic, stim.

Se face ca ajungem si la Sveshtari. Parcarea goala, doar o masina, totul parea inchis. Vedem ca merge un televizor in cladirea administrativa, si pana la urma iese un domn care ne explica ca este inchis in aceasta perioada a iernii. Din pacate, eu nu am reusit atunci sa gasesc un orar exact cu perioada in care este deschis Mormantul Tracic de Sveshtari. Defapt nu am cautat bine caci acum cand scriu articolul am gasit.

17 March – 30 November: Wednesday – Sunday – from 9.30 am to 4.30 pm, days off – Monday and Tuesday.
From 1 December to 17 March the site does not work for tourists.
Admission: adults – BGN 10, students and seniors – BGN 5. Guided tour is included in the price.
There are two smaller tombs by the Sveshtarska tomb – a complete visiting ticket: for adults – BGN 14, for school students – BGN 7.

Chiar daca nu era deschis oficial, faptul ca suntem romani ne-a indemnat la a vorbi cu paznicul si a vedea daca el ar putea sa ne lase sa vedem ceva. Nu s-a putut, nu ca bulgarul nu ar fi fost de comitet, ci pentru ca intrarea in mormant este sigilata temeinic.

Locul este spectaculos si de afara, in sensul ca nu vezi in fiecare zi o adunatura de tumuli funerari. Iar cum lumina batea frumos atunci, ne-am bucurat de ce vedem si ne-am incalzit stand la soare. Dar am uitat sa facem poze mai multe. Data viitoare, cand vom si vizita interiorul.

Am dat intre timp si un telefon acasa. Bebe T mancase, dormise, iar acum era in parc cu bunici si se distrau de minune. Lucrurile erau bune.

Calaretul din Madara

Cred ca se afla in top 3 obiective turistice ale Bulgariei. Este un loc deosebit ce merita vizitat cu prisosinta, este monument UNESCO, in 2008 a devenit simbol national al Bulgariei si este unic in Europa. Este de dreptul fascinant sa vezi un ditamai calul si calaretul sculptati pe un perete vertical in marime naturala.

Ca veniti din Bucuresti, ca veniti dinspre litoralul bulgaresc, merita clar o excursie de o zi in zona Madara si Shumen. Complexul arheologic de la Madara se afla la 17km de Shumen si 75 km de Varna. Catre Varna ai autostrada, asa ca in cam 1 ora vei ajunge de la all-inclusive din Nisipurile de Aur, aici. Eu zic ca merita.

Opening hours:
November 1 – March31
8.30 am – 5.00 pm

April 1 – October 31
8.30 am – 8.00 pm

Dupa ce parchezi masina si te bucuri ca ai ajuns intr-un loc cu adevarat turistic dupa ce toata ziua nu ai vazut picior de turist, treci de casa de bilete si o iei pe scarile frumos amenajate care te duc direct la obiectivul principal.

Calaretul din Madara a fost sculptat in secolul VIII, in marime naturala, pe un perete vertical de stanca. Chiar de la baza stancii sunt 23 m pana sa ajungi la el, astfel ca stai cu gatul intins si ochii in sus. Eu ma asteptam sa fie chiar mai mic, sa fie ceva de genul mascota Manneken Pis din Bruxelles, dar nu, calul chiar este mare.

Calaretul ar fi reprezentarea unui anume Khan Tervel, un conducator local din acele vremuri medievale. Aceast este explicatia simpla. Explicatia mai complexa este ca ar fi o combinatie intre cavalerul trac, un laitmotiv important al mitologiei traco-balcanice si calaretii eroici ai popoarelor semi-nomade ce au venit din stepa euroasiatica, simbol intalnit frecvente la popoarele turcice .

Complexul din Madara adaposteste lucruri si mai interesante, sau cel putin la fel de interesante. Poti urca sus in ruinele cetatii, iar pentru asta trebuie sa faci stanga cum te uiti la Calaret. Daca faci dreapta, ajungi la faimoasele pesterii din Madara locuite din neolitic, despre care se spune ca au un nivel energetic foarte ridicat, motiv pentru care diverse religii si credinte si-au construit altare in aceste locuri.

Cea mai mare pestera din Madara este chiar imensa, dar nu este neaparat o pestera, mai mult un fel de intrand, o scobitura intr-un perete imens. Dar vegetatia, culorile rocii si ambientul cu tot, fac sa te simti aici precum in Avatar, pe o alta planeta.

Vizita noastra la Madara a beneficiat de o lumina superba, apusul lovind cu ale sale raze rosiatice din plin Calaretul. Daca nu ne grabeam sa ajungem cat inca mai aveam lumina si la monumentul ridicat in onoarea Intemeitorilor Statului Bulgar, am mai fi ramas aici in Madara un pic.

Shumen si arhitectura comunista de top

Shumen este un orasel de aproape 70.000 locuitori aflat pe drumul dintre Sofia si Varna. Numele provine de la Simeon cel Mare, un mare conducator bulgar din secolul IX. Ca mai toate orasele din Bulgaria, daca veti fi atentie veti vedea urmele lasate de Imperiul Otoman mai peste tot.

Noi nu stiam foarte multe despre Shumen, dar in timp ce cautam informatii despre Madara, Google mi-a recomandat si Monumentul Intemeietorilor Statului Bulgar, ridicat in 1981 la aniversarea a 1300 de ani de la Intemeierea Primului Stat Bulgar. Acest monument se afla pe dealul ce se ridica deasupra orasului, iar marimea si forma sa il fac vizibil de la mare departare, cca 30km fiind cifra avansata de unele surse. Este construit in stil cubist, adica totul este patratos, rigid si futurist oarecum. Daca nu ar fi construit de comunisti chiar ai spune ce opera interesanta gasim aici.

Am ajuns dupa apus, reusind sa prindem ultimele clipe ale unui crepuscul prelungit ce ne-a permis sa vedem cateva detalii ale acestei opere monumentale. Nu este de ici de colo ce gasim aici. Este chiar impresionant. Probabil copiilor le va placea mult, fiind exact locul in care ei pot zburda, striga si auzi ecoul, si va pot intreba “mami, ce e acolo?”, “acolo este un calaret din stepa asiatica si un cal fioros ce a supus tot teritoriul vechilor traci si a intemeiat Bulgaria!”. Hmm, probabil nu veti spune asta…

N-am stat mult aici, era deja noapte cand ne-am indreptat spre masina si ne era foarte foame, iar pe deasupra mai aveam de condus si pana la Bucuresti. Ar mai fi de vizitat in Shumen fortareata, cateva biserici vechi si moschei, dar asta depinde de timpul si interesul alocat.

Dupa lungi dezbateri am ales sa mancam la un restaurant ce avea note bunicele pe Google Maps. El se afla chiar langa o veche fantana otomana din secolul XVIII, iar masina a fost parcata chiar langa aceasta fara sa ne dam seama. Domnisoarele ce ne-au servit nu stiau engleza asa ca ne-am chinuit sa intelegem acel meniu scris numai in bulgareste si pana la urma am comandat lucruri bune si gatite ca acasa, ce ne-au umplut burtica pe seara aceea. Localul este unul pretabil pentru familii si evenimente, nu este chiar fine dining, probabil se numeste Tavern Stariya Ritsar, iar fantana Kursun Cesme. De mentionat, nu aveau POS si am scos bani de la bancomatul ce era fix la supermarketul de vis-a-vis.

Plecam si din Shumen pe la 7, iar peste 3 ore si ceva eram acasa in Bucuresti. Drumul de intoarcere a fost linistit, cu o mica asteptarea la intrarea in Romania unde vamesi asteptau o captura, caci prea verificau toate masinile si portbagajele cu temeinicie.

Per total, a fost o super excursie. Recomandam tuturor celor plictisiti de Valea Prahovei sa incerce diferite zone din Bulgaria, sa descopere locuri pline de istorie si cu peisaje inedite, caci frumosul este peste tot, trebuie doar sa-l cautam.

In curand, dorim sa mai mergem in alte zone din Bulgaria, Plovdiv si Stara Zagora fiind destinatii interesante din punct de vedere cultural, dar si al peisajelor. Si in felul acesta speram sa ajungem si la celebrul OZN de la Buzludja aflat aproape de Kazanlak, peste munti de Veliko Tarnovo.