Nurnberg cel medieval

Daca in articolul trecut am vorbit despre mostenirea sumbra, dar recenta a orasului, acum o sa va aratam de ce Nurnbergul este un orasel fabulos, cu o istorie remarcabila. Sau o sa incercam macar sa va facem sa incercati un city break in aceasta Sighisoara a Germaniei ( asa ii spun si ei Sighisoarei, Nurnbergul Romaniei ).

In prima sedere in acest oras bavarez nu am avut timp sa vizitam centrul istoric decat in fuga si pe timp de noapte. Gazdele noastre, Mia si Didi, ne-au facut sa ne dorim sa mai ajungem inca o data in acest orasel profund german prin istoria sa.

Eine kurze Geschichte ( sau o istorie scurta)

Nurnberg (ger.) sau Nuremberg (eng.) este al 2lea cel mai mare oras din Bavaria si locul cel mai medieval din Germania. Cladirile din centrul istoric sunt savuroase si te fac sa te intrebi cum de au reusit sa le pastreze nemtii astia atat de bine. Stati linistiti, aproape totul a fost reconstruit dupa Razboi si de aceea arata toate ca scoase din tipla.

Nurnberg era considerat capitala neoficiala a Sfantului Imperiu Roman deoarece Dieta Imperiala se aduna aici in Castelul din oras. Pe langa asta, locatia urbei era destul de avantajoasa comertului. Tot ce se plimba intre Marea Nordului si Italia trecea pe aici si prin Augsburg, un alt oras bavarez cu o istorie interesante.

In 1365, Charles IV incepea sa construiasca FrauenKirche ( un fel de Biserica Maicii Domnului ). Aici urmau sa se desfasoare ceremoniile imperiale si aici urmau sa fie adapostite bijuteriile coroanei si simbolurile puterii imperiale, cel mai celebru obiect fiind Lancea cu care a fost impuns Iisus pe cruce. Aceste obiecte au stat in Nurnberg de la 1424 si pana in 1796, ajungand ulterior la Vienna. De aceea Hitler le-a luat inapoi cand a pus mana pe Austria. Unii spuneau ca Hitler si ar fi dorit lancea pentru el caci era o profetie care spunea ca cel care va avea lancea va controla destinul lumii. Dar nu prea l-a ajutat.

Ca orice oras care era buricul pamantului, la un moment dat lucrurile incep sa decada, iar la un moment dat, Nurnbergul, plin de datorii si cu o populatie injumatatita fata de secolul XV, este preluat de Bavaria.

Cum am spus si in alte ocazii, de abia asteptam sa vizitam orasul, asa ca ne-am cumparat cu mare pofta biletele spre Nurnberg. Ajungeam seara tarziu, dar aveam urmatoarea zi la dispozitia noastra sa vizitam orasul acesta, mai ales ca descoperisem un fel de bilet special pentru muzeele orasului cu care puteam vizita vreo 5-6 muzee cu doar 5 Euro. Asa ca indiferent cat de frig urma sa fie, noi aveam pe unde sta. Despre muzeele pe care am avut ocazia sa le vizitam, vom scrie un alt articol in scurt timp, pentru ca merita cu prisosinta, mai ales Muzeul jucariilor si Muzeul orasului.

Couchsurfing si oameni frumosi ( poate si liberi )

Din pacate, nu ne-am putut intalni cu Mia si Didi din motive personale, asa ca am fost nevoiti sa cautam o alta gazda pe Couchsurfing. Astfel am cunoscut pe Eva, o doctorita din Nurnberg care nu mai lucreaza pe partea clinica, ci mai mult pe partea experiementala la Siemens. Dar asta este mai putin relevant, important este ca tipa a calatorit foarte mult, a facut voluntariat prin Africa si este un fel de Medicinista calatoare. Face Couchsurfing de cativa ani si spune ca viata ar fi mult mai trista daca nu ar face gazdui oameni la ea acasa.

In prima seara am ajuns destul de tarziu, era cam 10 seara. Am stat de vorba un pic si apoi ne am culcat. Ramasese ca a 2a zi sa iesim sa luam cina impreuna. Noi ne cam codeam sa luam cina impreuna cu ea caci aveam banii destul de planificati, iar o cheltuiala de 30 Euro din prima zi a excursiei nu ne avantaja. Eva s-a cam prins ca noi nu prea avem bani, asa ca a hotarat sa ne faca cinste ea. Cu o conditie. Noi urma sa platim bauturile. Desigur ca targul era destul de bun pentru noi, asa ca am acceptat cu buna voie sa mergem la un restaurant vietnamez. Noi doar ce ne intorsesem din Asia de cateva luni si nu era ca si cum ardeam de nerabdare sa manceam ceva ierburi de la ei, dar nu pot sa nu recunosc ca am mancat cu pofta preparatele lor. Ceea ce imi place foarte mult in Europa de Vest si in general in locurile cu multi imigranti este faptul ca exista tot felul de restaurante cu specific, la fel ca si locul in care am mancat impreuna cu Eva.

Eva este genul acesta de vestic care a calatorit prin multe coclauri ale lumii, dar nu prea a mers in Estul Europei, adica dupa Cortina de Fier. Ok, a ajuns si ea la Praga, ceva prin Polonia, dar zone ca Romania si Bulgaria inca o fac sa se simta in nesiguranta. Cu toate ca noi i-am spus ca o asteptam cu drag sa vina sa vada si ea ce frumos la malul Dambovitei, inca nu am apucat sa o scoatem la Caru’ cu Bere. Dar daca tot ar fi vorba sa discutam despre siguranta in marile orase europene, noi eram un pic crispati in legatura cu nebunia refugiatilor din Germania. Ne ajunsesera la ureche si anumite acte de violenta comise de unii dintre ei si eram destul de precauti. Ajungand pe la 10 seara in Nurnberg am observat ca pe strada la aceste ore inaintate erau mai multe persoane care nu mananca slanina si șoric. Inofensivi, desigur, dar nu prea vezi multi Hanși si Sveni care se plimba impreuna cu Angele si Johane.

Turismul in Sighisoara Germaniei

Nurnbergul nu este un oras foarte complicat. Tot ce este interesant se afla in interiorul zidurilor orasului vechi. Pardon, aproape tot, caci  mai este si Gara, care este frumoasa, Opera, care este si mai frumoasa, si Muzeul Transportului, care sunt la 5 minute de mers de orasul vechi. Muzeul Transportului este chiar unul din cele mai interesante din Germania, speranta noastra fiind de a il vizita cu ocazia viitoarei vizite.

Opera din Nurnberg
Gara din Nurnberg

Ca sa va explic orasul vechi in cuvinte putine, trebuie sa avem in vedere faptul ca exista o Cetate care este undeva la Nord, si avem o Gara care este la Sud. Toate hartile pe care le veti tine in mana vor fi Nordate. Adica Nordul in sus. La stanga este Vestul, iar la dreapta Estul. Mai avem un rau care trece prin oras si face niste canale dragute care adapostesc cateva cafenele cochete, cea mai cunoscuta fiind Cafe Bar Celona. Adica Bar Celona. Un fel de Mall Dova din Chisinau. In trecut erau 2 orasele, la Nord si la Sud de la raul Pegnitz, de aceea veti vedea 2 mari Catedrale, SebaldsKirche aproape de Castele si de vechea Primarie-Alte Rathaus, si LorenzKirche, foarte aproape de zona comerciala. Mai exista si FrauenKirche, locul in care erau adapostite Simbolurile Imperiului, construita in locul vechiului cartier evreiesc distrus in timpul unui pogrom.

FrauenKirche este amplasat in piata mare a orasului, iar tot acolo puteti gasi un alt simbol al orasului. O fantana amplasata aici in secolul XIV care seamana cu o turla gotica, iar daca invarti un inel auriu vei avea noroc in viata si te vei intoarce la Nurnberg. Daca invarti inelul negru, femeile vor avea copii.

Daca in alte orase, catedralele catolice sunt locurile cele mai importante, aici Castelul are castig de cauza. Martor al perioadei de glorie a orasului din timpul Sfantului Imperiu Roman, aici se intalneau comisarii de la Bruxelles ai vremurilor. Pentru ca in opinia mea de istoric amator, acest Sfant Imperiu Roman era un fel de Uniune Europeana in care teoretic suntem impreuna, dar practic ni se fâlfâie. Iar denumirea este ceva savuros, dupa cum spunea si Voltaire, aceasta formatiune politica nu era nici Sfanta, nici Imperiu, nici Romana.

Castelul si zidurile mai exact care s-au pastrat destul de intacte chiar si dupa bombardamente. Din pacate, multe din casele din apropiere de Castel si de vechea Primarie au fost distruse si nu toate au apucat sa mai fie reparate de turcii veniti sa recladeasca Germania.

Ca fapt divers, daca nu aveti unde sta in Nurnberg, puteti incerca sa dormiti la hostelul pentru tineri din cadrul castelului. Inainte cladirea adapostea personalul din castel, iar acum backpackeri din lumea intreaga.

Hostelul pentru tineri

Ca tot vorbeam de turci. Cum iesi de la statia de metrou de la Opera (care apropo, statia aceea de metrou este o bijuterie a tehnicii, este chiar in zidul cetatii), dai de un Monument pentru turcii omorati de neonazisti germani care au considerat ca nu este bine asa cum este acum in Germania, iar cum o iei de la acel monument, dai de un fel de alee care trece prin fata Muzeului National German ( in care n-am intrat pentru ca biletul costa cativa euro si noi nu aveam nici timp si nici bani pentru asta, dar se pare ca este top 3 muzee din Germania dpdv al exponatelor ) care contine multe coloane, iar pe fiecare din ele este scrisa declaratia drepturilor omului intr-o anumita limba. Desigur ca in limba romana nu exista nici o coloana.

Statia de Metrou

Dar daca a fost sa fie reparat ceva si sa arate exemplar, este zona cu casute de la poalele castelului unde puteti gasi si Casa lui Albrecht Durer, unul din cei mai importanti copii ai orasului. Aici totul este autentic autentic. Dar cum spune si un baiat din Berlin care ne-a facut turul viitorului palat imperial, Berlinul este cel mai real oras german, iar Dresda si Nurnberg nu sunt decat niste machete ridicate din molozul celui de al2lea Razboi Mondial.

Cum ne invarteam noi pe la inceputul zile in oras, am dat de o zona foarte interesanta si placuta, cumva prin Vestul orasului, in care statia de metrou iese printr-un vechi turn din oras, iar in fata acelui turn exista o Fantana cu niste sculpturi foarte interesante. De ce sa mint si va spun ca aveam habar ce vroia aceea fantana de la mine? Nu am inteles nimic atunci din ea, dar mi s-a parut interesanta. Din toata ignoranta mea, macar atat am putut spune. Dar acum cand scriu acest articol, am aflat si despre ce este vorba. Ehekarussell, sau un fel de complexul statuar al ciclului mariajului. La inceput lucrurile sunt bune si toti sunt fericiti, iar mai apoi totul capata o intorsatura dramatica. Unii apreciaza statuia, unii nu. Ca si in casatorie.

Ce mai este impresionant in oras si atrage un medicinist calator, este vechiul spital situat pe o insulita intre 2 canale. Heilig Geist Spital, adica Spitalul Sfantului Duh. Aici erau adapostite Simbolurile Imperiului in timpul in care nu erau expuse in FrauenKirche. Asezamantul fost construit pe la 1300 de un baron local cu scopul de a-i ajuta pe cei sarmani. Cam peste tot in lumea aceasta, institutiile medicale au fost la inceput locuri pentru sarmani si nevoiasi deoarece bogatii isi permiteau vizite la domiciliu. Spitalul Coltea din Bucuresti functiona cam tot pe acelasi sistem. N-am vizitat spitalul pe dinauntru, stim ca astazi este azil de batrani, dar este fotogenic oricum. Chiar langa spital esti si Bar Celona, asa ca este un moment bun pentru a bea o cafeluța. Ahh si era sa uit, undeva langa spital, pe partea de Nord a raului, se gaseste o placa pe locul Sinagogii care a fost distrusa in perioada interbelica.

Spitalul este foarte aproape de centrul orasului vechi, locul in care incep sa apara magazinele de tot felul si sa simti valtoarea citadina. Daca in apropiere de Castel si de FrauenKirche atmosfera este un pic mai oficiala, aici, de cealalta parte a raului Pegnitz, totul este mai dinamic. Chiar in piata din apropiere de LorenzKirche, pe coltul strazii se poate vedea o casa foarte veche, iar din ce am inteles la un moment dat, casa era a unui nobil dornic de o mai mare protectie. Asta se cam vede si dupa arhitectura, avem un fel de culă olteneasca in Sfantul Imperiu Roman.

Tot prin aceasta zona ne-a prins si asfintitul. Ni se facuse cam foame si am intrat intr-un brand nemtesc de patiserie si sandvisuri. Cum mancam noi linistiti la niste preturi foarte bune, apare un tigan cersetor agresiv, suficient cat sa iti aminteasca de ce nu este o idee buna sa vorbesti cu voce tare in romana prin aceste locuri aglomerate si propice cersetoriei. Nu e ca si cum ti s-ar intampla neaparat lucruri rele, dar eviti discutii de genul “hai seful da si mie”.

In continuare, am coborat pe strada pana la Gara, iar de acolo am luat-o spre casa Evei, ajungand la timp pentru a pleca sa luam cina. Nurnbergul a fost simpatic cu noi si ne-a oferit momente frumoase. Am fost de 2 ori si ne-am mai duce, poate cine stie, chiar la Piata de Craciun din Nurnberg, una din cele mai faimoase din toata Nemția. Pentru noi Germania inseamna Nurnberg si Berlin, 2 orase in care ne-am simtit foarte bine, iar eu, Traian, am stat cateva zile si in Freiburg, unde m-am simtit si mai bine si cumva imi dau seama ca Germania este o tara in care poti duce o viata linistita. Dar totusi, nu esti acasa, iar Bucurestiul inca imi da impresia unui oras pe care de abia il cunosc, pe cand Nurnbergul mi se pare frumos si … frumos.

Dar despre imigratie si unde e mai bine de trait, poate vom vorbi alta data, acum luati-va un city break la Nurnberg! Daca v-a placut articolul, dati un Like la pagină și Share prieteniilor!