Medicinistii calatori

Nancy. Intre Art Nouveau si o istorie bogata

Daca eram deja in Lorraine, iar soarta a facut ca noi sa ajungem in Nancy, nu ne ramanea decat sa ne bucuram de oras.

Cum am ajuns noi aici :

Pentru cine nu stie deloc cum am ajuns aici, puteti citi ce am facut in Luxembourg si Metz. Pe scurt, ne intorceam din Romania dupa ce daduseram examenul de Stagii SCOPE SCORE pentru a putea pleca in stagii de vara si anul urmator.

Trebuia sa ne intoarcem obligat in Lyon in aceasta seara.

Pentru ca urmatorul tren din Metz in Lyon era dupa-amiaza la ora 17:00 si era abia dimineata, am decis sa luat trenul pana la Nancy –  5,5 euro si sa vedem de acolo mai departe ce vom face. Totusi, trebuie sa marturisim ca am vrut sa facem autostopul. Nu a mers, era frig, asa ca am plecat cu trenul…

Odata ajunsi in Nancy eram tare convinsi ca urma sa gasim un autobuz mai ieftin care sa mearga spre Lyon si sa nu dam totusi 45 euro aiurea. Tot incercand sa dam peste o autogara interurbana, l-am intrebat pe primul nene simpatic care ne-a iesit in cale. Momentul a fost EPIC si ni-l vom reaminti pe vecie. Dupa ce ne-a indicat statia de autobuz care circula in oras si noi i-am zis ca ” nu ,nu  noi vrem la Lyon” , a inceput sa rada si ne-a zis replica calatoriei “Mais c’est n’est pas dans la culture francaise”, da…nu exista autobuze in cultura franceza, ca na, de ce ai avea daca tot ai tren la preturi usturatoare.  Iata-l aici si pe domnul in cauza.

Acest lucru a fost valabil in Franta oricum pana acum cativa ani cand SNCF-ul avea monopol pe transport, pana cand Eurolines a incepu sa faca curse si in Franta, si SNCF-ul si-a tras IDBUS. Deci daca calatoriti prin Franta si vreti sa mai economisiti niste bani nu ezitati sa verificati site-urile celor doua companii, uneori au niste preturi chiar uimitoare ( gen 15 euro – Paris-Torino, Lyon-Milano, 17 euro Lyon-Paris etc. vedeti voi in functie de perioada). Dar din pacate daca esti in Nancy nu exista bus spre Lyon direct, decat unul spre Strasburg(Eurolines) si doar o data pe saptamana. Nu in ziua noastra din pacate.

Am ajuns in cele din urma la concluzia ca singura varianta este TGV-ul cu cei 45 de euro cu reducerea de carte jeune, asa ca am incercat macar sa profitam la maxim de oras pana aunci. Om fi noi medicinisti calatori low-cost, dar cateodata n-ai ce face, mai ai scoala, trebuie sa ajungi.

Orasul Nancy este fosta capitala a  Ducatului Lorenei, independent pana in 1766 cand devine parte a Frantei. Iar in ziua de azi este si capitala regiunii cu acelasi nume.

Orasul este cunoscut in toata lumea penru cele 3 piete datand inca din secolul VIII ce fac parte din patrimoniul UNESCO inca din 1983 : Place Stanislas, Place de la Carriere si Place d’Alliance.

Orasul este de asemenea cunoscut ca fiind capitala curentului artistic Art Nouveau in secolul XIX

.Orasul a fost elegant reconstruit in secolul XVIII de catre regele detronat al Poloniei, Stanislas Leszczynski care a fost numit duce al Lorrenei in 1738 de care ginerele sau Ludovic  al XV-lea. Numele lui Stanislas o sa-l tot auziti prin oras si ii puteti vedea chiar statuia in primul loc din care noi am inceput sa vizitam orasul cu adevarat.

Ce vizitam:

Place Stanislas a fost construita de Stanilas pentru a face legatura intre Ville-Vieille si Ville-Neuve. In centru pietei, el a pus statuia regelui francez Louis XV  care a disparut la Revolutie si abia in 1831 a aparut noua statuie a lui Stanislas pe care o puteti vedea si acum. De jur in prejurul pietei puteti vedea Hotel de Ville,  Muzeul de Beaux-Arts ( pe vremea lui Stanislas aici era Colegiul de Medicina), doua fantani si frumoasele grilaje forjate aurii care decoreaza frumos toata piata.
Aici este si Tourist information center.



Cum mergi dinspre Place Stanislas spre orasul vechi urmatoare oprire este :

Place Carriere – numele vine de la turnirurile si diversele jocuri ecveste care aveau loc aici.
Din Place Stanislas se ajunge aici prin Porte Royale :

In capatul pietii se afla Palatul Guvernului inconjurat de semicercuri de coloane si statuii.
In parea stanga a pietii se afla Hotelul Beauvau-Craon si in partea stanga La bourse des marchands.
Zona din centru este locul mai multor statui foarte interesante pe care le puteti vedea in urmatoarele poze, dar multe au fost duse la muzeul orasului.

Cum ajungeti in capatul pietei o puteti lua in dreapta spre Parc des Pepiniers sau in stanga spre vechiul oras.

Ville Vieille (orasul Vechi ) este centrul istoric al orasului, fondat in secolul 11, unde putem vedea exemple de arta medievala, cat si renascentista.

Piata Saint Epvre si Basilica – era principalul loc de comert in perioada medievala. Statuia apartine Ducelui Rene II care la infrant in lupta pe Ducele Burgundiei in batalia din Nancy in 1477.
Iar Basilica este un minunat exemplar al arhitecturii gotice.

Mergand de-a lungul stradutelor inguste puteti vedea nenumarate case foarte interesante.

Palatul Ducal – ii puteti observa impresionanta fatada de pe Grand Rue care incepe chiar inainte de a intra in Piata Saint Epvre.  Palatul era mult mai mare in trecut cu nenumarate cladiri anexe care acum nu mai exista. In schimb, astazi palatul este locul Muzeului Lorrenei ce contine colectii unice ale artistilor locali.

Eglise des Cordeliers – aflata chiar langa Palatul ducal de care era legata in trecut printr-un coridor. Isi ia numele de la un ordin franciscan. Desi nu arata foarte impresionant are o lunga si bogata istorie legata de descendentii dinastiei de Hasburg. Multi membri ai familiei sunt inmormantati aici. In ziua de astazi nu mai au loc slujbe in mod regulat in biserica, ci este o biserica-muzeu si loc de veci pentru ducii Lorrenei.

Porte de la Craffe – este parte din fortificatiile care inconjurau orasul pana in secolul XVI. Constuita in secolul XIV, ramane una din cele mai vechi si mai impresionante parti ale acestei fortificatii. A fost resedinta unei sinistre inchisori incepand cu secolul XV. Turnurile au peretele gros de 3 metrii.

Cum treci prin poarta ajungi pe partea cealalta la o a doua poarta Notre-Dame Gate, cu rol de a intarii fortificatiile orasului.

Ville Neuve ( orasul Nou ) este zona cuprinsa intre Gara si Place Stanislas. Zona aceasta a orasului a fost reconstruita de Charles III pe la finalul secolului XVII pentru a raspunde dezvoltarii din zona medievala a orasului. Zona a fost si a ramas un important centru comercial al orasului , avand ca punct esential piata Charles III . Aici sunt multe cladiri construite in stilul Art Nouveau.

Piata Charles III  si biserica Saint Sebastian


Porte Sainte Georges – ramasite renascentiste prin orasul nou.

Catedrala din Nancy – Cathedrale Notre-Dame de l’Annonciation de Nancy construita in secolul XVIII. Absolut impresionanta.

Art Nouveau   a aparut si s-a dezvoltat cate un pic prin toata lumea incepand cu anul 1880 formand diverse scoli infratite. Miscarea art nouveau din acest oras reprezentata de l’Ecole de Nancy se naste in timpul anexarii Lorrenei  de catre Germania in 1871. In mijlocul acestor tensiuni ale cetatenilor francezi ce refuza anexarea, se naste art nouveau-ul francez care este frumos reprezentata prin mai tot orasul.  Miscarea se slabeste odata cu moartea celebrului Emile Galle (artist nascut in Nancy, considerat forta motrice art-nouveau in Franta, lucra in special cu sticla – http://www.lemondedesarts.com/DossierGalle.htm )  in 1904 si s-a terminat oficial odata cu inceperea primului razboi mondial. Intre cele doua razboaie i-a luat locul Art Deco.

Acestea sunt cladiri stil Art Nouveau din orasul Nancy pe care am apucat sa le fotografiez pentru ca mi s-au parut absolut speciale, desi nu stiam exact ca sunt Art Nouveau atunci.

L’Est Republicain – fostul sediu al redactiei ziarului cu acelasi nume.  Pierre Le Bourgeois – 1912

Banca Renauld – Emilie Andre si Paul Chabonnier – 1910 acum este sediu PNB Bank.
 
Genin Louis – Seed Merchants – prima cladire cu structura de metal din Nancy. Gluton – 1900
Alte poze din Nancy

Comments

comments

3 thoughts on “Nancy. Intre Art Nouveau si o istorie bogata

  1. Pingback: 2 ani de Medicinistii Calatori – Medicinistii calatori

  2. Pingback: Toulouse. Pe partea turistica. (II) – Medicinistii calatori

  3. Pingback: Cum am ajuns sa plecam 50 de zile in Asia de Sud-Est – Medicinistii calatori

Leave a Reply

Your email address will not be published.