Medicinistii calatori

Ce am aflat in Taiwan

IMAG0402

Eu si Traian am vizitat Taiwan-ul timp de 1 luna, luna august a anului 2013. O luna in cadrul proiectului de schimburi internationale SCOPE al IFMSA si implicit al Societatii Studentilor la Medicina din Bucuresti, stagii despre care o sa va povestesc mai multe intr-un articol dedicat doar acestui subiect.

Am decis sa scriu acest articol pentru a insuma putin ceea ce a insemnat Taiwan-ul pentru noi. Asta inainte de a incepe sa va povestim aventurile amanuntit.

Cum am ales noi Taiwan-ul este o lunga poveste si este in mare parte o decizie a destinului, dar este una dintre cele mai frumoase si interesante excursii pe care am facut-o vreodata. Mai ales pentru ca nu am tratat-o doar ca pe un stagiu de pregatire medicala si mai ales ca pe un schimb de experinta sociala si culturala impresionant.

Am gasit o tara extrem de dezvoltata mai ceva ca tarile vestice europene, in care modestia si blandetea oamenilor, onestitatea si respectarea regurilor in societate si respectul fata de ceilalti cetateni capata un nou inteles, greu de digerat de noi care am trait in cu totul alt mediu.

Am aflat ca noi romanii suntem cei mai suspiciosi oameni, am aflat ca aici daca iti uiti telefonul undeva nu o sa ti-l ia nimeni ore in sir, ca aici nu se fura si nimeni nu se gandeste prea mult la asta.

Am aflat ca aici se sta la coada in linie in functie de ora la care ai ajuns si niciodata nu intrii in autobuz, metrou, barca orice, inainte cuiva care a ajuns inaintea ta. Si ca in nici un caz nu ai voie sa mananci sau sa bei orice in metrou sau altfel o tanti taiwaneza iti va face o morala lunga in chineza si iti va da si peste mana.

Am aflat ca pacientii pot refuza sa fie vazuti de studenti sau atinsi si ca mai bine stam in sala de operatii daca vrem sa invatam ceva. Dar am si aflat ca salariul unui doctor de aici face de rusine orice salariu din vestul Europei, si mai ales ca doctorii sunt suparati ca aparent acesta ar fi  mult mai mic decat in anii trecuti.

HTC si Asos gasesti in mana oricui, chiar si celor care vand la pietele nocturne, cele mai fascinante locuri din Taiwan, dar mai multe o sa va povestesc intr-un articol strict legat de acest subiect. Dar daca incerci sa-ti repari un HTC la mama lui acasa te costa mai mult decat in Romania. Pentru ca da, nu se putea sa nu mi sparg telefonul nou nout la mii de km de casa trantindu-l din patul meu supraetajat.

Am aflat ca majoritatea turistilor nu sunt europeni sau americani ci chinezi, si ca taiwanezii adora sa faca poze cu orice european pe care il prind pe strada, si ca tu ca european vei saluta orice om neasiatic pe care il vezi pe strada din simplul motiv ca ii vezi foarte rar!

Am aflat ca taifunul ar fi acelasi lucru cu uraganul, dar defapt cand am prins cele 3 taifunuri pe luna august al anului 2013 nu au fost decat niste ploi torentiale in care te puteai plimba cu  pelerina la nevoie.

De altfel, am aflat ca pelerina si slapi sunt singurele lucruri indispensabile in Taiwan. Si ca ploaia nu te poate impiedica niciodata sa vizitezi mai ales cand este atat de calda ca aici.

IMAG0853

Am aflat cum e sa traiesti fara paine, carne, branza, iaurturi si lapte timp de o luna iar baza sa fie introdeauna un orez gol fara nici un gust pe care te bucuri asa mult cand poti sa-l mananci in voie. Am aflat dorul de friptura, grasime, telemea de vaca si paine proaspata dar mi-am dat seama in acelasi timp ca acesta este genul de regim care ni se potriveste acasa, pe climatul nostru. Pentru nu m-am simtiti niciodata mai sanatoasa decat mancand ce am mancat aici, pentru climatul pe care il aveau ei. Umed si cald.

IMAG0565

Stiu ca aia pare carne ca acasa. Dar defapt este o carne dulce greu de gustat.

Am aflat ca fructele mele preferate in toata lumea asta sunt fructele pasiunii si guava. Ma gandesc zi de zi la guava.

IMAG0711

Am aflat de ce par ei asa de tineri, oameni la 30 de ani carora nu le dadeai 20. Este mediul continuu cald umid din Taiwan. Oceanul ce-l inconjoara te face sa te simti ca intr-o sauna continua. Nu stiu daca mai rau este aceasta caldura umida sau poate caldura aspra din desertul Egiptean.

Am aflat ca ador Bubble Tea-ul si ca imi va lipsii pe vecie, dar mai voi intoarce.

IMAG0705

Am aflat cum e sa urci la 3800 de metri.

995989_635110493175054_1760067849_n

Am aflat cum e sa faci o excursie in jurul unei tari in care nu prea se vorbeste de loc engleza, la mii de km de casa, doar cu rucsacul, cortul si sacii de dormit in spate.

IMAG1455

Am trait cum e sa afli in drum spre un oras necunoscut ca nu ma ai cazare si sa cobori din tren undeva aiurea si sa speri ca va fi bine si defapt dupa toate astea sa ajungi sa faci rafting a doua zi pentru prima data in viata.

1268727_10202029838130970_226124963_o

Am aflat cum e sa inchiriezi un scooter electric si sa te plimbi toata noaptea pe o insula cu niste oamenii pe care abia i-ai cunoscut dupa ce si-au pus cortul langa tine.

IMAG1472

Am aflat cum e sa te dai intr-un roller-coaster cu forta 4G si sa faci leziune de nerv femuro-cutan si sa nu-ti simti copasa timp de o luna ( acum sunt bine jur).

IMAG1067

Am aflat cum sa refuzi sa mergi pe plajele minune din Philipine pentru a alege sa vezi toata tara Taiwanului si sa merite in totalitate.

Am aflat  cum e sa realizezi ca esti alaturi de sufletul tau pereche si ca nimeni nu te intelege ca el. Ca oricat de mult ti-ar placea sa vizitezi sa socializezi sa sa stai in grup intodeauna doar cu el te vei simti libera sa vizitezi si sa faci tot ce-ti doresti.

Am vazut ursi panda si ursuleti koala si am baut cele mai magnifice ceaiuri chinezesti.IMAG0767

IMAG0540

Evident am aflat cum e sa mananci toate nebuniile pamantului.

IMAG1259

Pe plan medical am aflat mai de aproape ce inseamna chirurgia minim invaziva prin participarea la un workshop gratuit oferit de spital medicilor si noua prin pur noroc ca eram acolo atunci. Am facut o histerectomie laparoscopica pe porc.

IMAG0974

IMAG0986

Da am fost pusi in primul rand pentru ca eram europeni si din aceasta cauza unica toti marii profesori vroiau sa vorbeasca cu noi.

Am aflat cum e sa mananci la un restaurant de 6 stele apoi si ca exista o studenta taiwaneza care studiaza la Cluj.

Per total, am aflat ca taiwanezii sunt cei mai ospitalieri oameni. Si mai ales veti vedea asta din povestile umitoare pe care avem sa vi le impartasim.