Europa Centrala si de Est. Am vazut niste locuri extraordinare, am intalnit oameni frumosi si ne-am simtit mai bine ca niciodata. A ajutat si faptul ca preturile erau doar un pic mai mari ca in Romania ( Cehia ), la fel ca in Romania ( Polonia ) si ca ne-am simtit ca in filmul Eurotrip (Ucraina). Uneori e chiar interesant sa ai mana mai larga cand calatoresti, un sentiment pe care nu prea l-am trait pana acum.

Merita spus ca in afara de Nurnberg, pe care l-am vazut cateva ore intr-o dupa amiaza ploioasa de Ianuarie acum un an, nu mai vazuseram nici un oras. Era visul nostru sa ajungem la Cernauti, voiam foarte tare sa vizitam Liovul despre care auzisem multe, iar toata lumea ne intreba cum de nu am ajuns pana acum la Praga. Cum? Medicinistii calatori nu s-au dus la Praga? Pai nu s-au dus, caci nu au avut ocazia si contextul nu s-a potrivit. Asa cum nu am fost nici la Londra inca. Dar uite ca a venit si ocazia pentru Praga, asa ca haideti sa va povestim cum am ajuns sa facem acest traseu.

Traseu

In vacanta de iarna, eram acasa la Constanta si ne apucaseram sa scriem pe blog. Am scris despre Neuschwanstein si despre Munchen si urma sa scriem despre Nurnberg. Ajunsi la partea despre Nurnberg, ne-am dat seama ca nu prea am vazut mult din oras. Am vazut mare parte din mostenirea lui nazista, dar orasul vechi nu l-am prea aprofundat. Nu regretam asta caci ne-am simtit super bine cu gazdele noastre de atunci. Asa ca m-am gandit sa verific cam cat e un bilet pana la Nurnberg. Stupoare! 54 lei ( 12 Euro ) cu Wizz Discount Club. Bucuresti-Nurnberg pe data de 17 Februarie Miercuri la ora 20. Vacanta noastra intersemestriala incepea peste 2 zile, asa ca ne-am riscat cu 2 absente la stagiu si am cumparat biletele. Pana la urma a fost doar o absenta asa ca a fost perfect, pentru ca vorbim despre un stagiu care nu prea ne trezea sentimente pozitive, Medicina Legala. Asa ca a fost o gura de aer aceasta plecare.

Castel Nurnberg
Castelul din Nurnberg
Nurnberg
Pozitia tipica de poze in Nurnberg, langa casa lui Albrecht Durer

Eu aveam in minte de mult planificat tot programul. Ma mai gandisem la posibilitatea intrarii in Ucraina prin Vest si apoi Cernauti si spre casa. Asa ca am cautat repede pe FlixBUS, cat costa un drum Nurnberg-Praga. 15 Euro. A 2a zi, am cumparat si partea asta din traseu. Urma sa plecam 18 Februarie Vineri la ora 8 :00 spre Praga. Deci, aveam de stat 2 nopti in Nurnberg, dar doar o zi plina de vizitat. Programul pana acum era perfect.

Piata Mare din Praga
Cea mai tare vedere din Praga

De la bun inceput, ne-am gandit sa stam in Praga de vineri pana luni dimineata (2 zile si jumatate de vizitat), iar apoi sa luam ceva spre Cracovia. Acel ceva a fost sa fie LEO EXPRESS, o companie ceha, care opereaza si trenuri si autobuze. Praga – Cracovia de la pretul de 15 Euro. Noi am amanat cumparatul biletului din varii motive si am platit 19 Euro pana la urma. Drumul a durat 6 ore ( 4h tren si 2h autobuz ). Foarte confortabil,  cu internet in tren si un mini restaurant cu preturi foarte bune, cafeaua din tren fiind mai ieftina decat in gara.

Castelul Wavel
Piata Mare din Cracovia

Cracovia a insemnat pentru noi o dupa-amiaza. O dupa-amiaza foarte calduroasa, dar in care am apucat sa vedeam toate punctele interesante, pentru ca nu este un centru vechi foarte mare. Ar fi meritat sa stam mai mult un pic, daca mai aveam timp. Am ales insa sa mergem a doua zi la Auschwitz. Nu sunt multe de povestit despre Auschwitz. Este la 1h 30 de Cracovia, dar o vizita acolo iti cam ocupa toata ziua. Asa ca ziua de marti, a fost ocupata de vizita in fostul lagar, unde am participat la turul lung de 6 ore. Mai multe despre Auschwitz, cum ajungi acolo si ce tur este mai interesant, povestim in articol.

Auszchwitz
Aici este celebrul peron pe care il puteti vedea in toate pozele legate de Auschwitz

Dupa 2 zile pline in Polonia, a urmat intoarcerea spre casa. Miercuri ora 10, am luat trenul din Cracovia spre Przemysl, ultimul oras polonez inainte de granita polono-ucraineana. A costat 11 EuroTrenul a facut 3 h 45. La 14:00 eram in microbuzul care ne ducea spre granita ( 0,50 Euro ), am trecut cele 2 vami, iar apoi am luat un autobuz spre Liov pentru distanta de 80km (1,5 Euro ). In total, Cracovia – Liov 13 Euro. Vom povesti mai multe despre excursia aceasta care ne-a ocupat aproape toata ziua si micile peripetii de pe drum. Dar nu este nevoie sa va speriati, este o granita care se trece foarte usor si lejer, mai ales dinspre UE spre Ucraina.

Liov Ucraina
Opera din Liov

In Liov am ajuns pe la 7 seara, iar pe la 8 eram la gazda noastra acasa. Nu am mai iesit in acea seara nicaieri, ne-am bucurat de o seara frumoasa si un vin bun. Liovul am apucat sa il vizitam a-2a zi, alegand sa plecam spre Cernauti cu trenul de la ora 19. Acesta era trenul rapid care costa 5 Euro si facea 3h 30. Trenul lent, care pleca la ora 17, facea 6h si costa 1,5 Euro.

Am ajuns in final si in Cernauti intr-o seara de Joi, pe la ora 23. Ne-am dus la Hostelul din Centru pentru ca nu am mai fi putut ajunge la gazdele noastre de pe CS. Ei locuiau la 20 km de oras si nu mai erau autobuze la ora aceea si am considerat ca e mai bine sa ramanem o seara in oras. Nu avea rost sa facem atata deranj, mai ales ca o camera dubla, dar cu baia pe hol a costat 40 Lei. 9 Euro. Hostelul se numeste Yard Hostel and Coffee Shop. Chiar in centru, pe strada principala. Curat, exact cum trebuie.

Centrul Cultural Roman din Cernauti. Tot aici este si Restaurantul Bucuresti.
Mormantul lui Aron Pumnul
Universitatea din Cernzauti
Universitatea din Cernauti

A2a zi, Vineri, am vizitat orasul, iar pe la ora 20:00 ne-am intalnit cu gazdele noastre, impreuna cu care am plecat spre Priprut, satul in care locuiau ei. Un sat romanesc, ei locuind chiar pe strada Romaneasca.

Sambata, am plecat spre Hotin si Camenita. Hotinul este la 40 km de Cernauti, iar Camenita la inca 20. Norocul nostru este ca satul era chiar pe drumul dintre Cernauti si Camenita. Dar cum am ajuns acolo? Cu autostopul! Nu avea rost sa asteptam sa vina microbuzele, asa ca mai simplu a fost cu o pancarta. In 15 minute am si prins masina direct spre Camenita. Din Camenita am luat un microbuz foarte ieftin pana in Hotin, iar de acolo am prins in 20 minute masina care ne-a dus direct acasa. Aceasta ultima zi de Ucraina a fost foarte obositoare, dar si foarte frumoasa.

Cetatea Camenitsa
Cetatea Hotin

Duminica, ultima zi de vacanta. Trebuia sa fim neaparat luni dimineata in Bucuresti pentru a fi prezenti la stagiul de Medicina Legala. Urmau zilele in care era prezenta obligatorie la autopsii, asa ca nu aveam cum sa lipsim, din pacate.

Am plecat tot cu autostopul si in felul acesta am ajuns pana in Siret, adica in Romania. De acolo, un nene care face transport si evaziune fiscala ne-a dus pentru 15 lei pana in Suceava. Cam scump, dar asta e, trebuie sa ajungem la gara. Apoi trenul de ora 16:00 spre Bucuresti, 45 lei pentru student. In total, din Cernauti pana la Bucuresti ne-a costat 60 lei, adica cam 13 Euro.

Per total, am cheltuit pe transport : 12 + 15 + 19 + 13 + 5 + 13 . Total 85 Euro. Daca adaugam si biletul de autobuz dus-intors Cracovia Auschwitz, ar mai fi 7 Euro, dar nu face parte practic din bugetul alocat drumului, ci mai degraba turismului.

Asadar, am avut un traseu foarte practic si totul a mers ca uns. Dar nu suna chiar asa de bine planul si inainte de a pleca. Cu vreo 3-4 saptamani inainte, cand cumparasem deja toate biletele care trebuiau cumparate din timp, adica pana in Cracovia, am aflat ca in Ucraina este Epidemie de Gripa Porcina si ca au murit 150 oameni pana atunci. La granitele Romaniei cu Ucraina, vamesii purtau masti, iar medicii faceau controale. Atunci ne-am zis ca nu vrem sa mai mergem pentru ca nu vrem sa riscam. Si ne-am pus pe cautat variante si bilete. Mai aveam putin si urma sa ajungem si in Napoli ( ceva avion din Katowice cu 20 Euro, iar apoi din Napoli la Bucuresti tot 20 Euro). Pana la urma, am ramas pe varianta Ucraina. Ne-am vaccinat si de gripa sezoniera cu 2 saptamani inainte si am plecat cu inima impacata in Ucraina. Dar ne-am facut si o asigurare beton.

Cazare

Dupa cum v-ati obisnuit, noi folosim Couchsurfing. Este partea cea mai distractiva si interesanta din tot calatoritul. Momentul in care cunosti oameni care iti devin prieteni instant si cu care simti ca ai putea sta zile intregi la vorba. Si de data aceasta am avut parte numai de oameni extraordinari care ne-au facut sa ne simtim ca acasa.

Eva din Nurnberg, Doctor Radiolog care a calatorit prin toata lumea si a carei casa era un fel de templu al calatoritului, plina de poze facute de ea personal.

Ciprian, Cosmin, Traian si toti prietenii romani din Praga care ne-au oferit nu numai un loc de dormit pentru 3 nopti, dar si foarte multa caldura sufleteasca. Felul in care ne-am simtit cu ei a facut ca vizitatul orasului Praga sa devina undeva pe locul 2 ca frumusete,

Nil din Cracovia, tot o studenta medicinista care ne-a oferit o canapea foarte pufoasa si cu care am dezbatut viata studentului la Medicina, iubitor de stagii IFMSA. Nil care plecase in stagiul in Iran la care eu visam cu un an inainte, dar pe care l-am refuzat pentru cel in Indonezia alaturi de Andreea.

Phil, un mare domn, polonez de fel, face Medicina in Liov in engleza, dar stie si ucraineana si rusa. Iubeste Liovul si iubeste sa fie o gazda buna. Ne-a parut tare rau ca am ramas doar o zi in Liov, mai erau multe lucruri de discutat.

Si ultimii, dar nu cei din urma, românii nostri dragi, dar cetateni ucrainieni (nu multa vreme, caci vor aplica si ei pentru Pasaport), Alivina si Dima, cu care ne-am simtit extraordinar si ne-au gatit tot felul de specialitati ucrainiene. Tot la Cernauti, trebuie mentionat si Daniel, tot un roman din Cernauti cu care m-am imprietenit pe Facebook la un moment dat.

Am facut aceasta mica enumerare pentru a arata ca cel mai important lucru in aceasta excursie au fost acesti oameni, nu ceea ce am vizitat. Cand ne-am intors acasa, acesta a fost primul lucru pe care l-am povestit. Si Doamne ajuta, sa putem face si noi in curand Couchsurfing si sa ajutam lumea asa cum ne-au ajutat si altii pe noi.

Uitasem sa spunem ca ne-a luat ceva timp sa gasim aceste persoane pe CS. In Nurnberg si Praga credeam ca aveam ceva cunostinte la care am fi putut sta, dar din pacate nu a fost posibil logistic. Apoi, in Praga, era cat pe ce sa nu gasim nimic. Am primit raspunsul cand eram in Nurnberg. Deci, Couchsurfingul nu te scuteste de emotii.

Ucraina a fost o Revelatie

Ce ne-a placut cel mai mult in aceasta excursie a fost Ucraina. Liovul ca oras turistic, iar Cernautiul a fost ceva sentimental, cireasa de pe tort fiind Cetatea Hotin. Mint, cireasa de pe tort a fost faptul ca ne-am simtit ca in Eurotrip in Ucraina. Din pacate, faptul ca noi ne simteam bogati acolo, este si din cauza salariului minim din Ucraina (50 Euro). De ce atat de putin? Pai in 2 ani de zile, dupa EuroMaidan, Grivna s-a devalorizat de 3 ori. Atunci 1 Euro=10 Grivne, acum 1 Euro=30 Grivne.

Nu vrem sa spunem ca nu ne-a placut in celelalte locuri, ba chiar a fost extraordinar. Am redescoperit Nurnbergul, am gustat un pic din Praga si am vazut ca Polonia e o tara faina. Doar ca si acum m-as baga in trenul de Suceava, iar apoi spre Kiev, caci si asa nu am ajuns inca acolo. Inca putin, si vom fi vazut toata Ucraina.

De final

O singura recomandare avem. Incercati sa vedeti aceasta parte a Europei si fiti cu inima si ochii deschisi. Sunt atat de multe locuri frumoase si oameni deosebiti peste tot. Preturile sunt mici si transportul este destul de eficient prin aceasta parte a Europei. Iar cand nu este eficient, macar este ieftin.

Asa ca daca vreti sa mergeti la Praga sau la Cracovia, luati in considerare astfel de trasee ocolitoare.

12 zile prin Europa Centrala si de Est

1. 12 zile prin Europa Centrala si de Est. Nurnberg, Praga, Cracovia, Auschwitz, Liov si Cernauti.
  2. Nurnberg cel medieval
  3. Nurnberg cel nazist
  4. Praga I. Despre cum am ajuns Low Cost in Praga si prima zi in oras.
  5. Praga II. Din nou prin Orasul Vechi, apoi la pas prin Orasul Mic si Palatul din Praga
  6. Praga III. O duminica frumoasa, dealul Petrin, Aleea de Aur si Cartierul evreiesc.
  7. Cracovia. Perla Poloniei pe repede inainte.
  8. Auschwitz. O incursiune.
  9. Cum am ajuns din Cracovia in Liov si o granita UE strabatuta la picior
  10. Ghid pentru calatoritul in Ucraina anului 2016
  11. Liov, o bijuterie in Ucraina. Turistic, prietenos si cu gazde minunate
  12. Oamenii din Cernauti, Bucovina de Nord
  13. Cetatea Hotin la hotarul de pe Nistru
  14. Orasul si Cetatea Camenita, Ucraina.

Speram ca v-a placut povestirea noastra. Ne puteti da un Like la Pagina de Facebook si un share la articol. De asemenea, va asteptam si pe pagina noastra de Instagram unde postam fotografii si alte povesti.